بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۷ به مجلس تنها یک روز پس از ارایه آن به مجلس نشان می‌دهد که دولت هیچ ردیف بودجه‌ای برای پرداخت مطالبات انباشته سازمان تامین اجتماعی درنظر نگرفته است. این درحالی‌است که مطابق بند «الف» و تبصره ماده «۱۲» قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده‌ بود در طول اجرای برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تادیه بدهی‌های حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی اقدام نموده به نحوی که سالانه ده درصد (۱۰ درصد) بدهی خود را به صندوق تامین اجتماعی تسویه نماید.

در این رابطه منابع مطلع ایلنا می‌گویند در راستای تکلیف معین شده در قانون برنامه ششم توسعه، در متن لایحه‌ای که ابتدا توسط سازمان برنامه و بودجه کشور برای لایحه برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه تهیه شده بود، معادل ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بازپرداخت مطالبات معوقه سازمان تامین اجتماعی درنظر گرفته شده‌ بود اما جای این ردیف بودجه در متن نهایی لایحه پیشنهادی که روز گذشته توسط دولت به مجلس تقدیم شد، خالی مانده است.

براساس این اظهارات درحال حاضر تمامی اعتباراتی که در لایحه بودجه سال ۹۷ در ارتباط با فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی درنظر گرفته شده است، به تعهدات جاری سال آینده دولت در ارتباط با فعالیت‌های این سازمان مربوط می‌شود که با توجه عملکرد دولت‌های پیشین در سنوات گذشته، تضمینی برای پرداخت کامل آنها و اضافه شدن بر حجم مطالبات معوقه سازمان تامین اجتماعی از دولت وجود ندارد.

ارزش ریالی مجموعه مطالبات معوقه دولت‌های پیشین به سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۴ بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.