جواد جهانشیرى اظهار کرد: با مراجعه و شکایت دختر نوجوانى به همراه مادرش به پلیس فتا مبنى بر مزاحمت و انتشار تصاویر شخصى شاکی در فضاى سایبرى، رسیدگى به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

وی افزود: شاکی که 16‌ ساله است در اظهارات اولیه خود به کارشناسان پلیس فتا با اظهار ندامت از آشنایى خودش در یکى از شبکه‌هاى اجتماعى پیام‌رسان با متهم عنوان کرد که چند پیام براى متهم ارسال و با عضویت در گروه، راه ورود این متهم را به زندگى خویش باز کرده است.

رئیس پلیس فتا استان خراسان‌ رضوی ادامه داد: شاکی توسط یکى از دوستانش به گروهى دعوت شده و در این گروه که افراد متعدد و ناشناسى عضو بودند تعدادى از دختران با تعدادى از پسران مطالبى را به اشتراک گذاشته و سایر افراد گروه در این رابطه اظهارنظر مى‌کردند تا اینکه یکى از افراد عضو درگروه به محیط خصوصى شاکی آمده و با مهربانى از مطلبی که در رابطه با بیمارى‌اش گذاشته بود، سوال کرده و با دلجویى از دکتر متخصصى که قادر به درمان بیمارى شاکیه بود مطالبى را برایش ارسال کرده است و در ادامه این آشنایى با سماجت متهم که اطلاعات بیشترى از شاکی داشته باشد، آدرس منزل و مدرسه وى را دریافت می‌کند.

جهانشیری توضیح داد: متأسفانه از همین جا نقطه مزاحمت براى شاکی آغاز شد و متهم در ادامه براى اینکه آبروى شاکیه را در پیش همسایه و دوستان مدرسه‌اش نبرد، تعدادى عکس از شاکی درخواست کرده و سپس از وی تقاضاى 500 هزار تومان پول می‌کند تا عکس‌هاى شاکی را منتشر نکند و در ادامه براى گرفتن زهر چشم از شاکی تعدادى از عکس‌هایش را براى مادر شاکیه ارسال می‌کند که خوشبختانه به محض اینکه مادر شاکی از جریان مزاحمت مطلع شد به همراه دخترش به دادسراى جرایم رایانه‌اى در مشهد مراجعه کرده و با دریافت مرجوعه قضایی، این مورد مزاحمت را برای شناسایى و دستگیرى متهم به پلیس فتا اطلاع داده و کارشناسان پلیس فتا براى دستگیرى متهم اقدام خود را آغاز کردند.

وی تصریح کرد: بلافاصله کارشناسان دایره اخلاقى رسیدگى به جرایم سایبرى وارد عمل شده و با اقدامات فنى و پلیسى، متهم را شناسایى و با هماهنگى قضایى وى را دستگیر کردند.

رئیس پلیس فتا خراسان‌ رضوی گفت: متهم که 19‌ ساله است در مواجهه با ادله فنى جرم خود را پذیرفت و انگیزه خود را از ارتکاب جرم، کسب منفعت مالى عنوان کرد.

جهانشیرى افزود: متأسفانه در بازبینى ادله جرم دیجیتالى از متهم، شاهد تعداد تصاویر غیر‌اخلاقى با حجم زیاد روى گوشى متهم بوده و از آن مهم‌تر اینکه متهم گرداننده گروهى غیر‌اخلاقى در یک شبکه‌ اجتماعى بود که به همراه پرونده برای سیر مراحل قضایى به دادسرا رسیدگى به جرایم رایانه‌اى معرفى شد.

وی به کاربران جوان فضاى سایبرى توصیه کرد: با استفاده و کاربرد صحیح از فضاى سایبر و تکنولوژى‌هاى پیرامون آن و به ویژه با رعایت اخلاق سایبرى حافظ و پاسدار میراث غنى ایرانى اسلامى وطن باشیم.

رئیس پلیس فتا استان خراسان‌ رضوی همچنین در توصیه به کاربران گفت: به هیچ عنوان تصاویر خصوصی خود را برای کسی در فضای سایبری یا شبکه‌های اجتماعی ارسال نکنید.

جهانشیری، اعتماد به دیگران را در شبکه‌های اجتماعی اشتباه خواند و گفت: مجرمان سایبری در این فضا با نزدیک شدن به کاربران قصد جمع‌آوری اطلاعات محرمانه و خصوصی فرد را دارند و در صورت موفقیت به دنبال عملی کردن اهداف شوم خود هستند، بنابراین به هیچ عنوان از به اشتراک گذاشتن یا ارسال اطلاعات محرمانه و خصوصی خود حتی اطلاعات ساده به دیگران خودداری کنید.