به گزارش پارس ، صمدالله فیروزی در گفت وگو با ایسنا، در توضیح روش ارجاع و توزیع بیماران در مراکز درمانی، گفت: زمانی که بیمه شده به یکی از مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و آن مرکز نتواند خدمت درمانی را ارائه کند، خود آن مرکز برای بیمه شده در مراکز پذیرش و ارجاع بیمار، نوبت پذیرش می گیرد.

وی افزود: در این روش کلیه هزینه های درمانی بیمه شده، رایگان است.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی همچنین در مورد کسانی که مشکل مالی دارند و نمی توانند هزینه های درمانی را پرداخت کنند، اظهار کرد: این افراد به دو گروه تقسیم می شوند، گروهی که بیماری های عمومی دارند و نیازمند درمان فوری نیستند و گروه دیگر بیماری شان اورژانسی است و باید فورا درمان شوند.

وی ادامه داد: در مورد گروه اول سازمان تامین اجتماعی افراد را در نوبت قرار می دهد و در زمان معین درمان را انجام می دهد، اما در مورد گروه دوم زمانی که سازمان خود نتواند فرد را درمان کند، باز هم از مراکز پذیرش و ارجاع بیمار نوبت درمان و حق پذیرش می گیرد، در حالی که تمامی هزینه های بیمه شده را پرداخت می کند.

فیروزی با اشاره به اینکه ارائه خدمات درمانی در سازمان تامین اجتماعی به دو روش انجام می گیرد، گفت: در روش درمان مستقیم فرد بیمه شده به مراکز ملکی سازمان اعم از درمانگاهی، کلینیکی و بیمارستانی مراجعه می کند که تمامی خدمات درمانی ارائه شده به فرد از ابتدا تا پایان پروسه درمان رایگان است.

وی همچنین با اشاره به روش درمان غیرمستقیم در سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: در این روش فرد بیمه شده به مراکز طرف قرارداد سازمان اعم از بیمارستانی، خصوصی، دولتی، دانشگاهی مراجعه و بر اساس تعرفه های مصوب شورای عالی بیمه مبلغی را به عنوان فرانشیز برای خدمات بستری یا سرپایی پرداخت می کند.

فیروزی، نحوه درمان بیمه شده را بر اساس قانون الزام دانست که از سال ۶۹ تاکنون در حال اجرا و اعمال است.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان ظرفیت و امکانات مشخصی دارد، اظهار کرد: همه امکانات سازمان همان چیزی است که در اختیار بیمه شدگان قرار گرفته؛ این در حالیست که تامین اجتماعی بر اساس توانمندی های سالانه و سطح بندی ها در سراسر کشور به ساخت مراکز درمانی مستقیم می پردازد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی ۳۵ میلیون نفر را تحت پوشش درمانی قرار داده است، اظهار کرد: این سازمان به تنهایی نمی تواند برای این تعداد جمعیت مراکز درمانی ایجاد کند.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به برنامه های اساسی این سازمان اشاره کرد و گفت: ایفای تعهدات و پرداخت مستمری ها، سرمایه گذاری و گسترش مراکز ارائه دهنده خدمت از جمله برنامه های اساسی سازمان است.

فیروزی در پایان افزود: مراکز ارائه دهنده خدمات به مراکز بیمه ای و درمانگاهی و بیمارستانی تقسیم و متناسب با اعتباراتی که در بودجه سازمان لحاظ می شود، در حوزه بیمه و درمان برنامه ریزی می کنیم. .