نشست تخصصی وقف با حضور خیرین و واقفین در امامزاده صالح (ع) به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محمدزاده در این نشست گفت: مردم به دلیل فطرت ذاتی خود علاقمند به انجام کار خیر هستند، اما برخی از آنها حتی می‌دانند چگونه می‌توانند کار خیر و وقف انجام دهند.

وی افزود: باید قدردان خیرین و واقفین باشیم و از خداوند بخواهیم به این افراد سلامتی داده تا همچنان گام‌های خود را در مسیر خیر و وقف انجام دهند.

مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران تصریح کرد: انجام کارهای خیر در ایران در حالی است که در نیک اندیشی و نیکوکاری در سال 2017 در رتبه‌های برتر دنیا (رتبه 17) قرار داریم.

وی اظهار داشت: در 8 ماه سال جاری بیش از 60 میلیارد تومان کمک به ایتام، بیماران و تهیه جهیزیه پرداخت شده است، ضمن اینکه همین رقم هم موقوفه‌ها در طول این ایام کمک کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدزاده گفت: در زلزله اخیر کرمانشاه فردی یک چک 10 میلیارد تومانی را به کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) اهدا کرد که این اقدام وی نشان‌دهنده اعتماد بالا به دستگاه‌ها سازمان‌های خیریه در ایران است، این درحالی است که مردم هم شخصا کمک هایی را به زلزله‌زدگان غرب ایران کمک کرده‌اند.

وی افزود: از ابتدای سال قبل تاکنون ساخت سرویس بهداشتی را در دستور کار قرار دادیم چرا که معتقدیم یکی از معضلات و مشکلات امروز، کمبود آن است.

وی در توضیح بیشتری این موضوع افزود: 323 سرویس بهداشتی در این ایام ساخته شده و 111 سرویس بهداشتی تعمیر، مرمت و بازسازی شده است که برای کل این کارها مردم 5 میلیارد تومان پول اهداء کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدزاده تصریح کرد: 313 بقعه در استان تهران وجود دارد که 117 ساختمان آن باید تخریب و از ابتدا ساخته شود و برای اینکه سفت‌کاری این بقعه‌ها تمام شود نیازمند 135 میلیارد تومان پول هستیم.

وی اظهارداشت: امسال ساخت 40 بقعه را شروع کرده‌ایم و مردم پول نقدی که برای ساخت این تعداد بقعه اهداء کرده‌اند 10 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: طبق اظهارات رئیس هیأت مدیره امام‌زاده عینعلی و زینعلی (ع) ظرف 5 سال اخیر 145 میلیارد تومان در این امام‌زاده هزینه شده که همگی آن توسط مردم تأمین شده است.

مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران خاطرنشان کرد: 88 پروژه عمرانی در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران داریم که اگر به ثمر برسد منجر به تولید ثروت و ارزش افزوده به مقدار 600 میلیارد تومان می‌شود که با این کار، این رقم به دارایی وقف افزوده می‌شود.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که ظرفیت مردمی را در بقاع متبرکه بیشتر به کار بگیریم، به همین دلیل به هیأت امناهای بقاع، اختیارات بیشتری داده‌ایم، البته نظارت بسیار قوی هم به تمام مسائل فنی، عمرانی و فرهنگی داریم.

حجت‌الاسلام محمدزاده گفت: رقم وصولی رقبات مساجد استان تهران سالی بیش از 50 میلیارد تومان است، به همین دلیل حکم امانی را به کل ائمه جماعات و هیئات امنا این استان داده‌ایم تا بروکراسی کار کمتر شود.

مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: از سال قبل حکم امین به موقوفات و هیات‌های امناء داده‌ایم، ضمن اینکه از سال قبل حدود 2 میلیارد تومان اجاره بهای سرقفلی یک راستای بازار را جمع‌آوری کرده‌ایم، که البته سال جاری این رقم به 3 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی گفت: این آمادگی وجود دارد که به فرد یا افراد خیر که شم اقتصادی بالایی دارند، موقوفات را برای سرمایه‌گذاری بیشتر واگذار کنیم، البته سازمان اوقاف نظارت جدی خود را همچنان ادامه خواهد داد.

وی به بخش مشارکتی اشاره کرد و گفت: این وقف از گذشته‌های دور وجود داشته که البته بیشتر در زمینه ساخت مساجد بوده است.

حجت‌الاسلام محمدزاده تصریح کرد: خیریه‌ها می‌توانند در انجام وقف‌های جدید و موقوفات مورد نیاز از وقف مشارکتی و جمع‌آوری سرمایه‌های خرد جهت اجرای پروژه‌های کلان استفاده کنند.

وی افزود: امسال 2800 مبلغ و مبلغه به روستاها و شهرهای مختلف استان تهران از سوی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه این استان اعزام شده است.