طاهر موهبتی روز شنبه در نشست با أفضل ترار وزیر خدمات بهداشتی ، مقررات و همکاری های کشور پاکستان در محل سازمان بیمه سلامت افزود: به موجب اصل ٢٩ قانون اساسی تامین اجتماعی از لحاظ بازنشستگی، ازکارافتادگی، پیری و غیره نیاز به بهداشت بصورت بیمه، حقی طبیعی و دولت موظف است از محل درآمد عمومی خدمات اشاره شده را برای همه افراد کشور تهیه کند و این حقی همگانی است؛ خدمات بیمه ای از زیبایی های منحصر به فرد نظام سلامت است و در مقابل آن هر شهروند می تواند این حق را از حاکمیت مطالبه کند.
رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه به همین دلیل سازمان بیمه سلامت ایجاد شد، اظهار کرد: ٢٠ سازمان و صندوق عهده دار پوشش بیمه و سلامت ایرانیان است که سازمان بیمه سلامت به عنوان بزرگترین آن ٤٠ میلیون نفر را تحت پوشش دارد.
به گفته وی، سازمان بیمه سلامت ایران در سال ٧٤ با نام بیمه خدمات درمانی ظرف پنج سال در وزارت بهداشت تشکیل و در سال ٨٣ به وزارت رفاه منتقل شد. در سال ٩٥ یک سازمان مستقل زیرمجموعه وزارت بهداشت فعالیت خود را ادامه داد.
موهبتی تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت ٥ صندوق بیمه ای به نام های صندوق کارکنان دولت با جمعیتی بیش از ٥ میلیون و ٦٠٠ هزار نفر، صندوق بیمه روستاییان با جمعیتی بیش از ٢٢ میلیون نفر ، صندوق سایر اقشار با جمعیت یک و نیم میلیون نفر، صندوق بیمه ایرانیان و صندوق بیمه همگانی رایگان با جمعیت ١١ میلیون نفر را تحت پوشش دارد.
وی ادامه داد: ٣٢ میلیون نفر از ٤٠ میلیون بیمه شده تحت حمایت سازمان بیمه سلامت یعنی ٨٠ درصد جمعیت ، مشمول بیمه رایگان و صرفا اعضای صندوق کارکنان دولت و سایر أقشار بیمه پرداز هستند.
موهبتی صندوق بیمه همگانی رایگان را از دستاوردهای دولت آقای روحانی دانست که رایگان بیمه شده اند.
وی افزود: ٩٦ درصد جمعیت کل کشور فاقد هر گونه فعالیت بیمه ای تحت حمایت این سازمان هستند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، تامین منابع پایدار را یکی از چالش های جدی بیمه ای و درمانی امروز دانست که ٩٥ درصد منابع آن بویژه در سازمان بیمه سلامت از دولت تامین می شود و خواستار ایجاد درآمد منابع پایدار برای آن شد.
اجتمام**٧٣٢٩ ** 1569
خیرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej