برای اعتدال مزاج و پرورش صحیح و سالم نوزاد‌، علاوه بر شیر دادن‌، رعایت دو نکته مهم دیگر نیز از ضروریات مهم است‌: یکی تکان دادن نوزاد با ملایمت و به‌آرامی و دیگری خواندن لالایی به‌هنگام خوابانیدن نوزاد است.

موسیقی صدای مادر و لالایی‌خواندنش تأثیر شگرفی در رشد کودک دارد؛ صدای لالایی مادر‌، آرامش و امنیت را برای کودک فراهم کرده و می‌تواند نقش مؤثری در هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد داشته باشد.

لالایی‌خواندن مادر نقش بسیار مهمی در تقویت امواج مغزی و تنظیم بارهای الکتریکی مغز کودک دارد؛ با هر بار لالایی خواندن مادر‌‌، تولید هورمون رشد در هیپوفیز مغز افزایش پیدا کرده لذا در رشد قدی کودک تأثیر بسزایی دارد.

از نظر طب ایرانی‌، صدای لالایی مادر، دارای طبع گرم و تر بوده و خاصیت خونسازی برای نوزاد دارد حتی اگر تغذیه مادر خوب نباشد‌، صدای لالایی‌اش می‌تواند کم‌خونی نوزاد را جبران کند.

به والدینی که از خواب نامنظم و بی‌قراری‌های نوزادشان رنج می‌برند، لالایی خواندن پیشنهاد می‌شود؛ بهتر است لالایی خواندن مادر از زمان قبل از تولد نوزاد یعنی زمانی که جنین در رحم مادر است، آغاز شود و تا زمان رشد کامل کودک ادامه یابد.

لالایی خواندن مادر حتی می‌تواند روی شخصیت کودک‌، اعتمادبه‌نفسش و نیز رشد عقلی کودک تأثیر گذاشته و هوش و درایتش را افزایش دهد؛ چنین کودکانی آرامش روحی ـــ روانی بیشتری نسبت به دیگر نوزادان خواهند داشت.