سرانجام پس از ماه‌ها خشکی و عدم بارندگی، طی دیروز و امروز ابتدا نواحی و سواحل غربی هرمزگان و سپس امروز نواحی مرکزی و شرقی‌تر استان به ویژه بندرعباس بعد از بارش باران دارای هوایی لطیف و خنک شده است، که این امر سبب بیرون آمدن مردم از خانه‌ها و گسیل آنها به سمت سواحل شده است.

نخستین باران پاییزی میهمان هرمزگان شد + تصاویر

نقشه کلی وضعیت پوشش ابر در جنوب کشور و بخش‌هایی از هرمزگان تا بعد از ظهر پنج‌شنبه

سعید رنجیر مدیر کل هواشناسی هرمزگان با اشاره به میزان بارندگی‌ها در نواحی مختلف استان افزود: بارش‌های خوبی به ویژه در بخش غربی استان از جمله کیش و پارسیان شاهد بوده‌ایم که دامنه فعالیت این سامانه امروز به بندرعباس کشیده و طبق پیش‌بینی‌هایی که داشتیم بارش‌های خوبی نیز داشته‌ایم.

وی ادامه داد: تا ساعت 9:30 دقیقه امروز پنج‌شنبه در جزیره لاوان 91، پارسیان 48.1، کیش 10.7، بستک 6 و بندرخمیر کمتر از یک میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم و این ددر حالیست که نقاط مرکزی هرمزگان از جمله قشم، هرمز و بندرعباس از قبل از ظهر امروز میزبان بارش‌های خوب و قابل تاملی بوده‌اند.

این مسئول ادامه داد: با تداوم فعالیت سامانه ناپایداربارشی تا فردا کماکان برای بیشتر نقاط استان ابرناکی، رگبار باران و رعد و برق گاه تگرگ و افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش بینی می شود.

رنجبر افزود: در مناطق غربی استان و جزایر کیش و لاوان آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی پیش بینی شده و دریا در محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز امشب متلاطم خواهد شد.

مدیر کل هواشناسی هرمزگان ادامه داد: فردا صبح تا ظهر موقتاً از تلاطم دریا کاسته می‌شود اما از فردا عصر تا صبح یکشنبه با افزایش سرعت بادهای شمال غربی دریا مواج پیش بینی می شود با توجه به ابرناکی آسمان از میزان دمای بیشینه تا حدودی کاسته و بر میزان دمای کمینه و رطوبت نسبی هوا افزوده خواهد شد.

نخستین باران پاییزی میهمان هرمزگان شد + تصاویر

مناطق فعال بارشی در خلیج فارس و سمت غربی هرمزگان تا بعد از ظهر سه‌شنبه

به گزارش تسنیم، در پی ناآرامی‌های جوی و دریایی، و به دلیل کاهش دید و تلاطم دریا؛ خطوط دریایی مسافری مابین قشم و بندرعباس که به حالت تعطیل درآمده بود از ساعتی پیش مجدد فعال شده است.

علیرضا صفا ایسینی مدیر کل مدیریت بحران هرمزگان نیز در ساعات اولیه صبح امروز درباره شرایط جوی استان و سیلابی شدن مسیل‌ها و وقوع تگرگ در غرب استان هشدار داده بود.

نخستین باران پاییزی میهمان هرمزگان شد + تصاویر

وضعیت تلاطم آب‌های خلیج فارس در حال حاضر (رنگ قرمز نشانه تلاطم بیشتر است)

هر چند به گفته مسئولان مربوطه در هواشناسی و مدیریت بحران شرایط ناپایداری تا جمعه ادامه می‌یابد، اما با توجه به بارش‌های امروز و آمادگی‌های ایجاد شده در حوزه ترددهای دریایی و جاده‌ای به نظر نمی‌آید هرمزگان با بحران و یا چالشی در این راستا روبرو شود.

اما شرایط هر چه هست مردم شهرهای مختلف این استان به ویژه بندرعباس که اکنون با خیابان‌ها و درختان شسته شده و هوای پاک‌تر از روزهای گذشته روبرو هستند، در حال لذت بردن از این شرایط هستند.

نخستین باران پاییزی میهمان هرمزگان شد + تصاویر

البته نباید از این مسئله غافل شد که بر خلاف تمیز شدن هوا و درختان، خیابان‌های شهرهایی همانند بندرعباس با همین بارندگی‌ کم نیز دچار آبگرفتگی و گل‌آلود شدن می‌شوند.

نخستین باران پاییزی میهمان هرمزگان شد + تصاویر

بخش شرقی شهر بندرعباس هم‌اکنون (بعد از ظهر پنج‌شنبه)