سه محقق مرکز سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات دانشگاه پرینستون با تحقیق روی اسکریپت سایت‌های معروف به این نتیجه رسیدند که اغلب وب سایت‌ها اطلاعات کاربران را پس از هر کلیک و تاپ روی سرور خود ذخیره کرده و سپس آن را به شرکت‌های تجاری یا نهادهای حکومتی می‌فروشند.

سایتهای پربیننده با ترافیک بالا اقدام به نصب نرم افزار مخصوص کی‌لاگر کرده و هر نوع حرکت کاربر را در دیتابیس خود ذخیره می کنند و حتی پیست کردن/ paste یک متن در کلیپ‌بورد نیز به صورت خودکار روی صفحه سایت مذکور کپی و نگهداری می‌شود.

به گفته این محققان، فیس‌بوک در سال 2013 نرم افزار مخصوصی را برای این کار روی سرور مرکزی خود نصب کرد که حتی اگر پست خود را منتشر هم نکنید، در خود ذخیره می‌کند. اسکریپتی که برنامه نویسان روی سایت‌ها اجرا می کنند معروف به session reply است که با آن رفتار کاربر شناسایی و دنبال می‌شود. این اسکریپت‌ها روی همه صفحات یک سایت اجرا نمی‌شوند و معمولا جایی که دیتای کاربر در آنجا نوشته می‌شود، مانند صفحه نام کاربری و پسورد و یا اطلاعات پزشکی، قابل اجرا است.

نرم افزارهایی هم مانند FullStory وجود دارد تا بتواند به طور خودکار هویت واقعی کاربر هنگام مرور سایت را کشف کند. این نرم‌افزار مخصوص کاربرانی است که مثلا با جنسیت زن وارد سایت شده، در حالی که مرد هستند و یا اطلاعات و نام کاربری جعلی برای خود انتخاب کرده‌اند.

نام وب سایت‌های محبوب و پرترافیک را در کنار سازنده اسکریپت (اغلب روسی) در اینجا ببینید.

5656