پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: معضل بیکاری در کشور به شکل گسترده‌ای وجود دارد و این چالش هم فقط مختص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیست.

دکتر محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: وقتی صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌های تولید نتواند شغل‌های متعددی ایجاد کند و در رکود باشد، طبیعی است که بیکاری هم در جامعه به وجود می‌آید.

وی افزود: فقط در این بین، مشکل اینجاست که آمار بیکاری نیروهای دانش‌آموخته دانشگاهی بیشتر از افرادی است که مدرک دانشگاهی ندارند، زیرا متاسفانه توقع شغلی بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بالاست و انتظار دارند در همان رشته تحصیلی خود، اشتغال داشته باشند.

وی اضافه کرد: اغلب این افراد هم انتظار دارند که در یک دستگاه دولتی و عمومی استخدام شوند، در حالی که واضح است فضای اداری کشور، ظرفیت جذب همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را ندارد، اما اگر فرهنگ کارآفرینی در کشور نهادینه شود و فرد برای اشتغال خود به استخدام سازمان‌های مختلف دل نبندد، قطعا بسیاری از مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم حل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه «اگر اشتغال وجود ندارد، پس چرا باید همچنان دانشجو جذب کنیم» گفت: باید در نظر داشت که ارتقای سطح دانش و تحصیلات دانشگاهی در کشور به خودی خود امری مبارک و پسندیده است، اما نیاز است که در این راستا، اصلاحاتی در حوزه آموزش عالی انجام شود تا این افزایش سطح سواد دانشگاهی در کشور به اشتغال هم منجر شود.

برخورداری افزود: مثلا نیاز است کیفیت آموزش‌های دانشگاهی ارتقا یابد و این آموزش‌ها، هماهنگ با نیازهای بازار کار باشد. یعنی به‌جای افزایش کمیت، اگر کیفیت آموزش عالی را به شکلی هدفمند توسعه دهیم، قطعا برای رفع مشکلات اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گام بزرگی برخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: معضل‌هایی مثل مقاله و پایان نامه فروشی، محصول نگاه افراطی به افزایش کمیت در نظام آموزش عالی، آن هم بدون نگاه به زیرساخت‌های علمی دانشگاه‌هاست، در حالی که اگر جریان آموزش در دانشگاه ها، هدفمند، باکیفیت و با نگاه به تقاضای جامعه باشد و فضای اقتصادی کشور هم رونق پیدا کند، بخش عمده‌ای از مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم مرتفع خواهد شد.