به گزارش پارس ، محمد درویش در گفت وگو با فارس با انتقاد از صادرات خاک ایران به کشورهای عربی اظهارداشت: متأسفانه طی توافقی که بین سفیر ایران و قطر صورت گرفت، همچنان خاک کشور صادر می شود؛ در واقع هم اکنون ما الماس می دهیم و شکلات می گیریم.

رئیس کارگروه تحقیقات مؤلفه های بیابان زایی افزود: متأسفانه هم اکنون خاک مناطق حاصلخیز به کشورهای عربی به خصوص قطر صادر می شود و این امر با اعتراض حراست اداره کل مناطق طبیعی سهند و سبلان روبرو شده است.

وی بیان داشت: طبق قانون جامع خاک و طبق قوانین رسمی فعلی کشور هرنوع صادرات خاک ممنوع است و خروج و فروش خاک از کشور کاملاً غیرقانونی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صادرات خاک بر اساس قوانین کشور ممنوع است اما هم اکنون شاهد فروش خاک به کشورها عربی هستیم.

درویش اضافه کرد: هم اکنون خاک کشور به بهانه های مختلف از جمله لایروبی اروند رود و کارون صادر می شود.

رئیس کارگروه تحقیقات مؤلفه های بیابان زایی گفت: هم اکنون کالایی صادر می شود که برای تولید هریک سانتی متر آن ۸۰۰سال زمان لازم است.

درویش با بیان اینکه یکی از محدودیت های جدی کشور وجود خاک حاصلخیز است، ابراز داشت: حدود ۸۹.۷درصد کشور در سرزمین خشک قرار گرفته است؛ مهمترین ویژگی این سرزمین، عدم حاصلخیزی خاک است به همین دلیل توان رویشی کمی دارد.

به گفته وی، خاک حاصلخیز کشور تقریبا در ۱۰درصد از مساحت کشور قرار دارد از این رو نباید دچار اشتباه شویم و فکر کنیم که چون ۱۶۵میلیون هکتار مساحت این سرزمین است بنابراین کشور با محدودیت خاک حاصلخیز روبرو نیست.

وی یادآور شد: هم اکنون به شدت کشور با محدودیت خاک حاصلخیز روبرو است.

رئیس کارگروه تحقیقات مؤلفه های بیابان زایی عمده ترین مناطق و محدوده های دارای خاک حاصلخیز را در اطراف تالاب های بسته، تالاب های ساحلی، نوار سبز ساحلی شمال، منطقه ارسباران در شمال غرب کشور و بخش هایی از زاگرس در غرب کشور برشمرد و گفت: قطب های کشاورزی نیز عمدتا در این مناطق قرار دارند به همین دلیل امنیت غذایی کشور وابسته به وجود خاک حاصلخیز است.

وی اضافه کرد: اگر امروز دیده می شود که ایران بزرگترین واردکننده گندم شده است به دلیل این است ضریب حاصلخیزی خاک در ایران به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی متذکر شد: اگر مسئولان قطری، عماراتی و… درصدد سرمایه گذاری کشاورزی هستند به جای خرید خاک کشورهای همسایه می توانند در داخل این کشورها سرمایه گذاری کنند.

درویش اظهار داشت: به دلیل افزایش فشارهای سیاسی حاکم بر مسائل اقتصادی و به دنبال آن مطرح شدن سیاست های کلان برای پیشبرد اقتصاد بدون نفت از هرگونه درآمدی که وابستگی کمتری به نفت داشته باشد حمایت می شود حتی صدور خاک!

وی ادامه داد: بر همین اساس نیز هم اکنون نیز شاهد به تاراج بردن معادن واقع در مناطق چهارگانه هستیم.