امیر سرلشگر سید عبدالرحیم موسوی روز سه شنبه در بازدید از وضعیت مرز مهران اظهار کرد: با اتخاذ تدابیر و تهمیدات لازم با همکاری همه عوامل و بخش ها بخش عمده ای از مشکلات و نواقص اربعین مرتفع شده است.تمام تمهیدات لازم برای کاهش یا رفع مشکلات، موانع و نواقص زیرساخت های حوزه اربعین استان ایلام از سال گذشته در دستور کار مسئولان کشور قرار گرفته و پیشرفت های مناسبی نیز صورت گرفته است.
وی افزود: امسال با مدیریت ایین های اربعین و افزایش زیرساخت های لازم راهپیمایی بزرگ زائران اربعین با شکوه ، نظم و امنیت خاصی در مرز مهران در حال برگزاری است.
موسوی یادآور شد: همه عوامل و دستگاه های مرتبط با حوزه اربعین با محوریت نیروی انتظامی پای کار بودند تا این حماسه بزرگ رخ دهد و تلاش و پیگیری و حساسیت مسئولان استان ایلام برای برگزاری مطلوب اربعین قابل تقدیر است.
وی تاکید کرد: همانظور که همه تمهیدات و امکانات برای رفت زائران به کشور عراق در نظر گرفته شد برای بازگشت زائران به داخل کشور نیز همچنان تدابیر لازم اندیشه شده است.
فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اصل ماموریت ارتش و آنچه مدنظر رهبرمعظم انقلاب بوده هم افزایی نیروهای مسلح است که امروز با مشاهده آن باعث شده نیروهای مسلح اقدامات کشور را رو به جلو پیش ببرند.
وی افزود: بیشترین اقداماتی که ارتش در دستور کار خود داشت و اجرا شدن آنها در مرز خسروی بود که بنا به دلایلی این مرز بازگشایی نشد.
سرلشکر موسوی تاکید کرد: با این وجود در مرز مهران مواردی از جمله پذیرایی، حمل و نقل و ایجاد بیمارستان صحرایی به بهترین شکل در حال ارائه خدمات به زائران هستند.
وی با بیان اینکه اقدامات ارتش در سال های گذشته سازمان یافته نبود، گفت: امسال با برنامه ریزی های مناسب این اقدامات سازمان یافته و هم افزایی بین نیروهای مسلح در تمام حوزه ها در حال افزایش و هدف اصلی در این ایام ایجاد فضایی بهتر برای برگزاری همایش بزرگ بی نظیر تاریخی اربعین است.
جانشین مرزبانی ناجا نیز گفت: از دیروز موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده و هر لحظه به موج بازگشت زائران از کشور عراق به داخل ایران از مرز مهران افزوده می شود.
سردار محمدقاسم تقوی با بیان اینکه تعامل خوبی با دولت عراق در زمینه تردد زائران انجام شده، یادآور شد: تردد زائران در مرز بدون کوچکترین مشکلی و با نظم خاصی در حال انجام است.
وی اظهار کرد: تاکنون 2 میلیون تردد از مرزهای سه گانه انجام شده که نزدیک به یک میلیون از این زائران از مرز مهران تردد کرده اند.
به گفته تقوی هماهنگی خوبی بین نیروهای مسلح برای سهولت در تردد زائران و ایجاد نظم و امنیت زائران و مرز وجود دارد.
وی تاکید کرد: با انسجام و اتخاذ تمهیدات و تدابیر صورت گرفته عبور و مرور زائران بدون ویزا از مرز امکان پذیر نیست و این موضوع باعث حیرت و رضایت مسئولان دولت عراق شده است.
وی حضور و پیگیری و تلاش مداوم مسئولان ارشد استانی، انتظامی و نظامی ایلام در مرز مهران را برای رسیدگی به امور تردد زائران را ستودنی و قابل تقدیر دانست.
از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از یک میلیون و 123 هزار و 342 نفر از طریق مرز بین المللی مهران برای شرکت در آیین های اربعین حسینی تردد داشته اند که از این تعداد 914 هزار و 738 نفر از کشور خارج و 208 هزار 604 نفر نیز از این مرز وارد کشور شده اند.
خبرنگار: زهرا موسوی، فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7172/6119