به گزارش پارس به نقل از ایسنا، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان بیست وششمین نمایشگاه کتاب تهران از وضعیت نامناسب بهداشتی مواد غذایی عرضه شده در نمایشگاه که با کم ترین استانداردهای بهداشتی تهیه و عرضه می شدند، شکایت داشتند. عرضه کنندگان مواد غذایی هم راضی نبودند؛ آن ها از وضعیت بد فروش و تعداد کم مشتری در نمایشگاه بیست وششم گله داشتند.

عرضه کنندگان مواد غذایی در نمایشگاه، غرفه های شان را به صورت سالانه اجاره می کنند، بعضی از غرفه داران چند سال است که در نمایشگاه کاسبی می کنند و بعضی امسال تازه وارد نمایشگاه شده بودند. یکی از غرفه دارهای تازه وارد می گوید: ما در مترو هم همین مواد غذایی را عرضه می کنیم، اما فروش مان در آن جا شبی ۵۰۰ هزار تومان است. این جا فقط شبی ۱۰۰ هزار تومان و در بهترین شب ها ۱۶۰ هزار تومان درآمد داشتیم. می خواستیم برای سال های بعد هم به این جا بیاییم، اما توبه کردیم و حالا به مشتری های مان می گوییم غلط کردیم. شما این بار از ما خرید کنید، ما دیگر به نمایشگاه نمی آییم.

فروشنده ی این غرفه یک نوع شیرینی درست می کند و می فروشد. دستگاه تهیه ی شیرینی اش هم کنار صندوق قرار دارد و در واقع محصول غذایی او در محوطه ی باز نمایشگاه تهیه می شود. اما روی هم رفته وضعیت این غرفه بهداشتی تر از فروشگاه هایی به نظر می رسید که کباب و ساندویچ هایی عرضه می کردند و بسیاری از مشتریان از وضعیت بهداشتی شان ناراضی بودند.

یک غرفه دار باسابقه هم معتقد است، تازه واردها شکست می خورند و می گوید: هرکسی بخواهد، می تواند برای گرفتن غرفه در نمایشگاه اقدام کند. می آیند به پیمانکار درخواست می دهند و غرفه اجاره می کنند. اما بیش تر غرفه دارها از کاسب های همین جا هستند که اگر کارشان نباشد، ضرر می کنند و از آمدن شان پشیمان می شوند. در کل هم امسال اوضاع فروش خراب بود. مبلغ اجاره ای که مصلا از پیمانکار خواست، زیاد بود و به همین دلیل ما سود چندانی نداشتیم.

سازوکار تحویل گرفتن غرفه در نمایشگاه نیز به این صورت است که پیمان کار غرفه ها را از مصلا اجاره می کند و به صورت سالانه به اغذیه فروشی ها اجاره می دهد، البته بعضی از غرفه دارها هم می گویند که غرفه های شان را از مصلا خریده اند. فروشنده ی یکی از این غرفه ها می گوید: هشت سال است که این غرفه در نمایشگاه کار می کند. صاحب غرفه این جا را خریده و هر سال یک محصول می فروشد؛ یک بار ساندویچ، بار دیگر بستنی، یک سال آب و… .

فروشنده ی یک غرفه ی بستنی فروشی هم می گوید: ما در مصلا ۱۰ غرفه ی دیگر هم داریم، اما امسال اوضاع فروش مان خوب نبود.

کسانی که غرفه ای را از پیمان کار تحویل می گیرند، در همه ی نمایشگاه هایی که در مصلا هست، حاضر می شوند. کمی پایین تر از محل استقرار اغذیه فروشی های حاضر در مصلا، روی در یک کانکس مهلت ثبت نام برای کار اغذیه فروش ها در نمایشگاه های بعدی درج شده است.

سال هاست که این رویه هر سال تکرار می شود؛ مسؤولان هر سال وعده ی نظارت می دهند و مراجعان همچنان شکایت دارند.