پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سیاوش آقاجانی- برادر عزیز و انقلابی آقای پرویز فتاح! شیوه مدیریت جهادی و انقلابی شما در دولت نهم و سپس فعالیت مسئولانه شما در کمیته امداد از عواملی بود که شما را به عنوان یکی از گزینه های اصلی نامزدی ریاست جمهوری دوازدهم در بدنه حزب اللهی و انقلابی و بین طبقه محروم معرفی میکرد، لیکن در کنار نقاط قوت شما یک نقطه ضعف بزرگ مشاهده شد و متأسفانه همچنان مشاهده میشود که لازم میدانم درباره آن با شما صحبت نمایم:

شما چه در خصوص امتیازاتی که دولت در کوران انتخابات برای کمیته امداد و افراد تحت حمایت آن قائل شد و چه درباره پیشنهاد خود به دولت مبنی بر حذف یارانه نقدی مردم و واگذاری توزیع آن به کمیته امداد به شدت دچار ساده اندیشی شدید. نه آن کمکی که دولت در شب انتخابات به شما داد تا از طریق شما رأی طبقات محروم را کسب کند واقعی و ماندگار بود و نه شناخت شما از دولت که میپندارید اگر یارانه را حذف کند حاضر میشود توزیع آن را به شما بسپارد؟! متأسفانه برآیند دو اشتباه شما هر چند از روی اخلاص و با دلسوزی انجام شدند به نفع جامعه و مردم نبود و نیست. جالب است که شما در دیماه 95 از مساعدت دولت بابت 2.5 برابر شدن مستمری مددجویان کمیته امداد تشکر کردید و در خرداد 96 و پس از انتخابات از دولت گلایه کردید که چرا افزایش مذکور را به حساب یارانه شان گذاشته است! و اصرار امروز شما به دولت بابت حذف یارانه اما اشتباهی بزرگتر است چرا که:

1- دولت اگر قرار باشد یارانه را پرداخت کند ترجیح میدهد خودش پرداخت کند تا ابزاری باشد برای بهره برداریهای سیاسیش و بر همین اساس اگر قرار باشد خود را از تعهد پرداخت یارانه خلاص کند هرگز حاضر نخواهد شد آن تعهد را به شکل دیگری حفظ نماید مگر این که بخواهد به تدریج از سر و ته آن بزند و با این شیوه از بار تعهد پرداخت یارانه مردم که ماهانه منتظر آنند شانه خالی کند.

2- بسیاری از مردمی که امروز یارانه میگیرند و مددجوی کمیته امداد هم نیستند، به همین یارانه ناچیز واقعا نیاز دارند و اگر این مبلغ قطع شود واقعا در زندگی خود دچار مشکل میشوند و این توقع که همه این افراد بیایند و عزت خود را پشت در اتاق برخی کارمندان مجموعه شما جابگذارند اشتباه است.

3- یارانه نقدی حق مردم متوسط و ضعیف هم هست و نه فقط حق مددجویان کمیته، اگر از خاطر مبارکتان رفته است به یاد بیاورید که این مبلغ در ازای حذف چند مرحله یارانه های غیرنقدی حاملهای انرژِی و در جبران افزایش هزینه ای که به مردم تحمیل شده است به ایشان پرداخت میگردد در حالی که باید مبلغ آن چند برابر هم میشد که نشده است.

4- شما ناخواسته در زمین دولتی بازی میکنید که بسیاری از وزرا و مدیرانش تفکر اشرافی دارند و با محرومان و مستضعفان اعم از کارگر و کارمند هم میانه خوبی ندارند، دولتی که برای خلاصی از پرداخت یارانه به هر ریسمانی حاضر است چنگ بزند و چه راهی بهتر از این که هزینه این خلاصی را به پای یکی از مدیران انقلابی بنویسد.

5- عارضه بخشی نگری متأسفانه در هر دو اشتباهی که به آن اشاره شد به وضوح قابل مشاهده است، شما حق ندارید حتی با نیت خیرخواهی، فضای شب انتخابات را برای کسب حمایت بیشتر از دولت مغتنم بشمارید در حالی که به برآیند آن که کمک به استیلای تفکر اشرافی و ضدمحرومان است توجه نداشته باشید و یا به کمک به مجموعه خود توجه داشته باشید ولی به فشاری که بر مردم عادی وارد میشود بی توجه باشید.