نیره توکلی درباره وضعیت حاشیه نشینی زنان پایتخت و چگونگی کمک به آنها گفت: از نظر بنده در حال حاضر علاوه بر زنان، همه شهروندان تهران حاشیه نشین شده اند، زیرا به دلیل نبود برنامه ریزی های شهروند محور، تهران شهر بسیار پر خطر و وحشتناکی شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از حاشیه نشینی ها به سیاست های ضعیف مهاجرتی باز می گردد، افزود: طبق آخرین آمار 30 درصد از کودکان کار و خیابان از بومیان کشور خودمان بوده و مابقی این افراد جمعیت مواج و سیالی است که در حال رفت و آمد به کشور ما هستند.

توکلی با اشاره به راهکارهای مبارزه با معضل حاشیه نشینی زنان، تصریح کرد: ما باید نهادهایی که مسئول رسیدگی به وضعیت این زنان هستند را شناسایی کرده و وظایف هر کدام را مشخص کنیم. متاسفانه ما همیشه با مشکل نهادهای موازی مواجه هستیم و به همین دلیل بیشترین بودجه ها را نهادهای غیر پاسخگو از آن خود می کنند.

وی ادامه داد: نهادهای دولتی به دلیل اختصاص یافتن بودجه و درآمد و هزینه های مشخص، قابل کنترل هستند اما بسیاری از نهادهایی نیز وجود دارند که مدعی کمک به افراد حاشیه نشین و تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده ولی کمک های آنها به صورت صدقه ای است.

این فعال حوزه زنان در ادامه با اشاره به اینکه باید نهادهای خیریه و کمک های مردمی که درآمد عظیمی دارند تحت نظارت سازمانی مشخص و با حساب و کتاب درآیند، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود چه سازمان و موسساتی مسئول رسیدگی به وضعیت افرادی بوده که گرفتار انواع آسیب های اجتماعی هستند و همچنین شفاف سازی شود که چه میزان بودجه برای انجام امور خیریه این سازمان ها مورد نیاز است.

وی همچنین ادامه داد: هرگز کسی نمی تواند از این سازمان ها سوال کند که چه اتفاقی برای بودجه عظیم آنها می افتد، بنابراین باید میزان درآمد و خرج این سازمان ها مشخص شود تا کاشف به عمل آید که خیل عظیم کمک های مردمی که به این سازمان ها سرازیر می شود در چه راهی و دقیقا به چه میزان است.

توکلی با بیان اینکه اولین اصل در کمک به وضعیت زنان حاشیه نشین و سایر افرادی که گرفتار انواع آسیب های اجتماعی هستند قانون مداری است، تاکید کرد: باید نهادهای غیر پاسخگو حذف شوند زیرا بزرگترین مشکل کشور ما که منشا فساد برخی از سازمان های خیریه نیز است، غیر پاسخگویی نهاد هایی است که قدرت دارند. اما متاسفانه درآمدهای کلان خود را صرف اموری مانند ساختن خانه های امن برای زنان آسیب دیده، جمع آوری کودکان کار از سطح خیابان و همچنین رسیدگی دائم به افراد آسیب دیده نمی کنند.