کبد یکی از مهم‌ترین اندام های بدن انسان است. کبد همانند فیلتری توانمند به حذف سموم و مواد زائد از جریان خون کمک می کند.

 

به گزارش "ریدرز دایجست"، کبد مسئولیت ذخیره انرژی و تولید ترکیباتی که بدن از آنها برای پردازش کارآمد غذا استفاده می کند را نیز بر عهده دارد. اما گاهی اوقات این اندام حیاتی به دلایل مختلف عملکرد بی نقص خود را ارائه نمی کند، که به شکل گیری برخی نشانه ها منجر می شود.

 

چشم هایی که زرد شده اند

 

زرد شدن چشم ها نشانه ای از عملکرد نامناسب کبد است و احتمالا آشکارترین نشانه بیماری کبدی محسوب می شود. ماده ای زرد رنگ به نام بیلی‌روبین به طور معمول توسط کبد تجزیه می شود و امکان دفع آن از بدن فراهم می شود، اما زمانی که کبد عملکرد درستی ندارد، میزان بیلی‌روبین در بدن افزایش می یابد و به زرد شدن سفیدی چشم ها منجر می شود.

 

شکمی که با مایع پر شده است

 

اگر شکم شما به ناگاه متورم شده و این شرایط بهبود نمی یابد، این می تواند چیزی فراتر از یک نفخ معمولی باشد. افزایش فشار در رگ های خونی اطراف کبد می تواند به تجمع مایع در شکم منجر شود. مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و شناسایی دلیل نفخ و تورم شکم بهترین گزینه است.

 این 9 نشانه خبر از بیماری کبد می دهد

به بیماری هپاتیت A، B، یا C مبتلا هستید

 

زمانی که ویروس ها یا انگل ها کبد را عفونی می سازند، این شرایط موجب التهاب می شود و عملکرد این اندام افت می کند. شایع‌ترین انواع عفونت کبد ویروس های هپاتیت هستند. هپاتیت A به واسطه تماس با مدفوع فرد آلوده یا مصرف غذا یا نوشیدنی وی شکل می گیرد، در شرایطی که انواع B و C بیشتر به واسطه انتقال از طریق تماس با خون، رابطه جنسی یا دیگر مایعات بدن فرد آلوده سرایت می کنند.

 

خارشی که متوقف نمی شود

 

کبدی که بیمار است می تواند موجب شکل گیری احساس خارش در سراسر بدن شود. دلیل دقیق این مساله همچنان نامشخص بوده، اما به نظر می رسد این احساس خارش با نمک صفرا مرتبط است. صفرا یک ماده گوارشی است که توسط کبد تولید می شود، اما در افراد مبتلا به سیروز صفراوی اولیه (یک بیماری خود ایمنی کبد که موجب تخریب مجرای صفراوی می شود)، تجمع صفرا موجب شکل گیری نشانه های مشهودی مانند خارش می شود.

 

همواره خسته هستید

 

خستگی پایدار تقریبا همیشه نشانه ای از بروز مشکل در بدن است. بیماری کبد می تواند دلیل این خستگی پایان ناپذیر باشد.

 

به الکل اعتیاد دارید

 

مصرف الکل می تواند با گذشت زمان کبد را با مشکلات جدی مواجه سازد و در نهایت به شکل گیری بیماری کبدی منجر شود. کبد به دفع مواد شیمیایی و سموم از بدن کمک می کند و مصرف مداوم الکل به معنای هرچه سخت‌تر کار کردن این اندام است.

 

اضافه وزن دارید

 

اضافه وزن یا چاقی می توانند پیامدهایی فراتر از خدشه‌دار کردن زیبایی ظاهری شما داشته باشند. ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، به ویژه در میان افرادی که در دهه های چهارم و پنجم زندگی خود قرار دارند، روند رو به رشدی را دنبال می کند، که اساسا به معنای تجمع چربی در و اطراف کبد است. گاهی اوقات این شرایط به سیروز کبدی منجر می شود. خبر خوب این است که می توان عواملی مانند چاقی، کلسترول بالا، و دیابت که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند، مدیریت کرده یا تغییر داد.

 

سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری کبدی دارید

 

دسته ای کوچک از بیماری های کبد ارثی هستند، از این رو اگر با سابقه مرگ یکی از اعضای خانواده به واسطه بیماری کبدی یا سرطان کبد مواجه هستید، احتمال ابتلای شما نیز افزایش می یابد. این شرایط را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

دچار گیجی یا فراموشی شده اید

 

همه ما گاهی اوقات در طول زندگی خود با فراموشی های کوچک مواجه می شویم، اما اگر به ناگاه به نظر می رسد فراموشکار شده اید یا به راحتی گیج می شوید، این شرایط را به عنوان یک مشکل مغزی بی ضرر در نظر نگیرید. زمانی که کبد قادر نیست سموم را به درستی از بدن دفع کند امکان ابتلا به بیماری آنسفالوپاتی کبدی وجود دارد که به طور معمول در بیماران مبتلا به بیماری کبدی مزمن، سیروز، یا هپاتیت دیده می شود.