پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- چند روزی است خبر داغ رسانه های اجتماعی یک نامه با مخاطب و امضای عجیب است. نامه به کسی نوشته شده که خود آن را امضا کرده وبا درخواست درون نامه موافقت شد. داستان از این قرار است که سرپرست شهرداری رشت در نامه ای به سرپرست شهرداری رشت درخواست تسهیلات منزل نمود و همان سرپرست با آن درخواست موافقت کرد.

جنجال ها بلند شد و پس از مدتی سرپرست شهرداری رشت با حضور در یک مصاحبه اقدام خود را قانونی و مطابق با قوانین اداری دانست. پیش از این نیز واژه سفره انقلاب جنجال برانگیز شد. واژه ای که فاطمه حسینی نماینده اصلاح طلب شهر تهران و دختر صفدر حسینی وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در پاسخ افکار عمومی نسبت به حقوق های نجومی دریافتی پدر بیان کرد. به نظر می رسد رانت سیاسی و اقتصادی در یک جایگاه تنومد هر نوع تصاحب اموال و مدیریت بر منابع را قانونی و مصداق بارزی از کنش سیاسی صلاحیت دار خود می دانند.

سرپرست شهرداری رشت که حالا سوژه روز کشور پیرامون یک نامه عجیب شده و در جایگاهی قرار دارد که پیش از این یکی از خوش نام ترین ها آن را یدک می کشد. استان گیلان با داشتن تنها استاندار شهید کشور پیش قراول مدیریت اداری بود. شخصی چون مهندس شهید علی انصاری دانش آموخته مقطع دکترای ریاضی در آمریکا، از دوستان و یاران شهید چمران یکی از ستاره های درخشان نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وصیت نامه شهید انصاری پر است از درس هایی که در مبارزه مستضعفین می توان از آن آموخت. بخشی از این وصیت نامه آمده: «و تو ای دخترم کوله بارم را بردوش گیر و فرزند شهادت باش، همرزمان تو در ۱۷ شهریور غوغا بپا کردند و با سمیه ها همراه شدند تو نیز هم چون سمیه از حق پیروی کن و بدان که هیچ مکتبی غیر از اسلام یارای پیاده کردن عدالت اجتماعی را ندارد. برسر مستکبرین فریاد زن، نسبت به مستضعفین خاضع باش . چیزی ندارم که برای تو باقی بگذارم ولی بدان که عمری را با شرافت زیستم و در مقابل ناحق هرگز سر تعظیم فرود نیاوردم . تو چون کوه استوار باش اگر کشته شدم زهی خوشبختی، برمرده ام گریه مکن شیرزن باش و مقتدر، کوله بارم را برگیر و بقیه راهم را ادامه ده و هیچوقت راه امام را تنها مگذار، اگر همه عدول کردند تنهای تنها به راهت ادامه بده تا در این راه تو نیز بشهادت برسی، از مرگ نهراس چون ترسوها جسارت مبارزه را ندارند. در مبارزه با ضدانقلابیون (مزاحمین اسلام ) در هر نوعش مبارزه کن دخترم شجاع باش و امیدوارم انقلاب را یاری کنی که خدا یاری کنندگان را دوست دارد ایکاش می توانستم آن چیز را که در قلبم هست با تو بگویم ولی زبانم یارای گفتن و یارای نوشتن را ندارد. برای رسیدن به آگاهی و شناخت قرآن بخوان تا درفهم بدانجا برسی که شک از دل تو زدوده شود و برای رسیدن به شهادت روزشماری کنی، در هر سنگر مبارزه مادرت را نیز همراه ببر.»

حال باید با خود خلوت کرد. چه راهی طی شده که ملاک مدیریت در استانی چون گیلان از شخص تراز انقلاب همانند شهید انصاری به سرپرست شهردار رشت تنزل پیدا کرده است. کسی که سالها کینه فعالیت انقلابی اش در دل گروه های نفاق قرار داشت و در نهایت او را با 11 گلوله مورد اصابت قرار دادند و به شهادت رساندند. این موضوع تنها دردِ استان گیلان نبوده و نیست. پیش از نامه جنجال برانگیز سرپرست شهرداری، نماینده شهر رشت در مجلس با برگزاری جشن دو سالگی اینستاگرام انتقادهای فراوانی را متوجه خود ساخت.

جعفرزاده ایمن آبادی نماینده لیست امید شهر رشت در زمانی که بعضی از مردم با گرفتاری های عظیم مادی و معنوی مواجه اند، جشن دو سالگی اینستاگرام برگزار کرده و کادو دریافت نمود!!!

بهتر نیست نهادهای متولی فرهنگ کمی به راهی که رفتند و به پشت سر خود دوباره بنگرند؟ بهتر نیست نتایج خود را بررسی کنند که چه شد شهر مانند رشتی که نمادش شهید انصاری بود حالا با چنین افرادی مواجه شده که سفره انقلاب را نه برای ساخت انقلاب که برای گرفتن حق خود طلب میکنند؟ در کدامین کتاب درسی یا کتب آموزشی استان گیلان از شهید انصاری و فعالیت او و وصیت نامه این شهید عزیز یادی شده است؟ چه اتفاقی افتاده که نسل جدید داستان زندگی شهید انصاری را افسانه ای می پندارند که برگشت ناپذیر است؟ مگر نه اینکه فرهنگ انقلاب اسلامی و معارف حقه مبارزه با استکبار درست انتقال داده شود، جوانی از همین نسل و دهه برای مبارزه با استکبار و تحجر و غفلت سر خود را هم می دهد. حججی نمونه درستی از کار فرهنگیِ انقلابی و انتقال درست مفاهیم ایستادگی است.