رئیس سازمان حج و زیارت امروز در دیدار مسئولان حج سال جاری با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گزارش کاملی از امور اجرایی حج تمتع سال جاری  ارائه کرد.

مشروح گزارش حمید محمدی؛ رئیس سازمان حج و زیارت به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض تسلیت و تعزیت شهادت سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه السلام و با سلام و درود به روح والا و ملکوتی امام خمینی و ارواح مطهر شهدا به ویژه شهدای مسجدالحرام و شهدای منا؛

حمد و سپاس بیکران خداوند سبحان را که بر ما منت نهاد تا امروز در حالی شمه ای از حج 96را به محضرحضرتعالی تقدیم نماییم که حجاجمان الحمدلله به سلامت و با رضایت به وطن بازگشته اند.

در آغاز سخن، از ولی امر و رهبر عزیزمان که بازگشایی حج با نظر و تایید حضرتشان محقق گشت و از اینکه با دعای خیرشان، فرزندان خود را در طول موسم حج همراهی فرمودند، تشکر و قدردانی می نمایم.

خداوند منان را شاکریم برای این نعمت بزرگ: برای تحقق حجی موفق با حفظ کرامت و حرمت حجاج، آنگونه که به حق مورد تاکید و انتظار آن رهبر فرزانه بوده است؛ برای حضورعزتمندانه و توأم با امنیت و آسایش حجاج ایرانی در حج، برای حسن رفتار و سلوک نیکوی حجاج شریفی که نظم و انضباطشان بازهم ستوده شد، برای شورِ وصف ناپذیر حجاجمان از توفیقِ حضور در مسجدالنبی و بقیع و جای جای سرزمین وحی و برای اشک شوقی که در مقابل رکن و مقام و حِجراز دیدگانشان جاری می‌شد.

قطعاَ توفیقی که حاصل شد، فقط و فقط لطف و منت خداوند بود و عنایات اهل بیت علیهم السلام و دعای خیر حضرتعالی و مردم خوبمان و البته تلاش صادقانه خادمین حجاج.

با اینکه امسال از ابتدا، صدها مشکل ریز و درشت بر سر راهمان وجود داشت که هر یک به تنهایی می‌توانست حج را با بحرانی بزرگ مواجه کند، اما همه مشکلات با الطاف واسعه پروردگار حل شد.

در عرصه اجرا، چهار ماه از دیگران عقب‌تر بودیم و زمانی امکان اجاره مسکن را یافتیم که هیچ ظرفیت مناسبی باقی نمانده بود!

در روزهای نزدیک موسم حج بودیم، اما هنوز در مکه، مکان مناسبی برای طبخ غذای 86 هزار زائر در اختیار نداشتیم!

در آستانه آغاز پروازهای حجاج قرار داشتیم، اما همچنان برای بیش از بیست هزار زائر، پروازی وجود نداشت!

ولی با عنایات خداوندِ رحمان و توکل بر او  و البته سعی فراوان:

الحمدلله مسکنی مناسبتر از سالهای قبل تامین شد؛ سه آشپزخانه در مکه مکرمه هر چند به سختی، اما با همت والای خادمین حجاج مهیا شد؛ 80 درصد 639 پرواز حجاج با استعانت از خداوند و با همدلی و همراهی ارزشمند و قابل تقدیر متولیان صنعت هوایی کشور توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی انجام شد.

امسال حجاج، همه از سر عشق و با جان و دل، برای حج آمده بودند، نه فقط از سر تکلیف؛ حقیر در مسجدالحرام از دیدن پیرزنان و پیرمردان پاک‌ و ساده دلی که پر از سرور و نشاط، در طواف خانه خدا بودند، یا در حال نجوا با معبودشان، واقعا احساس وجد و شعف می‌کردم و باور دارم که حضرتعالی نیز از حضور با کرامت حجاج ایرانی در حج امسال، احساسی به مراتب فراتر و والاتر داشته و دارید.

در حجِ امسال، با وجود تمامی بیمها و نگرانیها، عنایات خداوند به طور خاص، به مدد آمد و مسیر سخت را هموار ساخت.

با وجود برخی مشکلات و کاستیها، اما حجاجمان بزرگوارانه و کریمانه ابراز رضایت می‌کردند و برای حضرتعالی و نظام و سربلندی ایران دعا می‌کردند و خواسته شان، تنها ابلاغ سلام به رهبر عزیزشان بود.

گرچه حج، به خصوص ایام تشریق و مشاعرش، سختیهای خاص خود را دارد، اما خادمین حجاج، این تلاشگران مخلص و عاشق، شبانه روز کوشیدند تا با تدبیر و سختکوشی، رنج سفر را برای میهمانان خدا آسان سازند.

عزیزانی در آشپزخانه‌ها، برای به موقع مهیا کردن غذای حجاج، بی وقفه در طول شبانه روز، گرما و سختی و بی‌خوابی را فقط به عشقِ درک لحظه‌ای از روز عرفه، تحمل کردند.

خادمین دیگری در لباس حمل و نقل، همواره سوز حرارتِ خورشیدِ روزهای تابستانیِ مکه در ایستگاههای اطراف مسجدالحرام را به جان می‌خریدند تا پیرزنان و پیرمردان نحیفی که خسته از حرم باز می‌گردند، راه گم نکنند و با اطمینان خاطر به‌وسیله 300 اتوبوسی که در 23 خط، شبانه‌روزی مهیا بودند، آسوده به مقصد برسند.

راهنمایان حجاج متشکل از عوامل کاروانها و مجموعه‌ها باوجود فشار کار عادی خود، بازهم همه جا بودند، در زیر آفتاب و تابشِ داغِ خورشید، تا حضورشان مایه دلگرمی و آرامش حجاج سالخورده‌ای باشد که ناخواسته از کاروان جدا افتاده و اضطراب رهایشان نمی‌کرد.

امسال همه سنگ تمام گذاشتند تا شرمنده حجاج نباشند، روحانیون، مدیران کاروانها، مدیران مجموعه‌ها، پزشکان، اعضای ستاد و بعثه، همه و همه کوشیدند تا حجی موفق را رقم زنند، تا رضایت را بر چهره حجاج و سیمای حضرتعالی ببینند.

از ابتدا تا انتهای سفر، تعهدات طرف سعودی به ویژه درباره تامین امنیت حجاج و حفظ عزت و کرامت ایشان، با دقت رصد و تحقق آن با جدیت مطالبه و پیگیری شد، هم در مذاکرات رسمی و هم در سطوح اجرایی.

اذعان داریم که در مسیر خدمت به حجاج، کاستیها و نارساییهای بسیاری نیز وجود داشت و تلاش کردیم تا آنجا که ممکن بود مشکلات را در صحنه برطرف کنیم؛ با این حال همه مشکلات و نواقص که برخی ریشه در محدودیتهای کلی دارد، با دقت احصا و ثبت شد تا با آسیب شناسی موشکافانه، در برنامه‌ریزی‌هایی که توسط 24 کارگروه موضوعی در حال انجام است، راهکارهای مناسبی برای رفع آنها اتخاذ شود.

برخی نقاط قوت حج 96:

هماهنگی و همدلی کامل بین بعثه و سازمان

اجرای ساختار ویژه مدیریت ایام تشریق

تدوین ساختار ویژه مدیریت بحران (برای شرایط خاص)

برپایی خیمه های جدید در عرفات

مدیریت دقیق رفت و برگشت کاروانها به جمرات در روزهای 10، 11 و 12 ذی الحجه، بر اساس زمانبندی و کاملا منظم از مسیر تعیین شده، به عنوان یکی از مهمترین ویژگیهای حج امسال

توجه جدی به موضوع مهم امنیت و به ویژه امنیت تغذیه حجاج

استفاده از مچ‌بند راهنما و تقویت ساختار واحد راهنمایی حجاج

آموزش و توجیه جدی کارگزاران و حجاج در ایران و در طول موسم حج

اقدامات موثر برای پیشگیری از گرما زدگی توسط مرکز پزشکی

اهمیت ویژه به 15 هزار حجاج اهل سنت و استقرار ستاد حج در منا در روز هشتم، روز ترویه اهل سنت

حج بجای نیاوردن عوامل ستادی و مدیران و خادمین مجموعه‌ها و کاروانها، به منظور ارائه خدمت بهتر و حفظ آمادگی در شرایط اضطراری، به جز سال اولی‌ها

تعامل مناسب دست اندرکاران حج عربستان برای حل مشکلات اجرایی

بر خود لازم می‌دانم از شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی کشوری، پلیس فرودگاه، پلیس گذرنامه، شرکت خدمات فرودگاهی، شرکت شهرک فرودگاهی امام خمینی، سپاه، اصحاب رسانه و صدا و سیما، جمعیت هلال احمر، بانک مرکزی، بانک ملی که در حج سال جاری نقش ارزشمندی داشتند، به‌ویژه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که با تمام توان به صحنه آمد، صمیمانه تشکر کنم.

در خاتمه از نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی که در این مسیر جلودار بودند و ساعی، از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و از زحمات و تلاشهای شبانه روزی و خالصانه مسئولین و اعضای ستادهای حج، بعثه مقام معظم رهبری و مرکز پزشکی حج که دست در دست هم داده تا حج سالجاری، باوجود همه محدودیتها، به بهترین و زیباترین شکل، با شکوه و عزتمندانه برگزار شود و لبخند رضایت بر چهره یکایک حجاج نقش بندد، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته