به گزارش پارس به نقل از فارس، در روز ۱۴ بهمن سال گذشته خبر دستگیری یک سارق کیف قاپ از طریق مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ به کلانتری ۱۱۲ ابوسعید اعلام شد.

با حضور مأموران کلانتری در محل و انجام بررسی های اولیه مشخص شد که دو سارق کیف قاپ که سعی داشتند تا به سرقت کیف یکی از شهروندان اقدام کنند، پس از ارتکاب سرقت و در هنگام فرار، در چهارراه ابوسعید با یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد برخورد کردند و یکی از سارقان توسط شهروندان دستگیر می شود.

با حضور شاکی پرونده در کلانتری، وی در اظهاراتش به مأموران گفت: در خیابان ابوسعید در حال تردد بودم که ناگهان این شخص کیفم را گرفت و به زور از دستم قاپید و فرار کرد؛ در حالی که فریاد می زدم داخل کیف چیزی نیست اما این شخص بدون توجه به فریادهای من به سرعت سوار یک دستگاه موتورسیکلت شد و قصد داشت تا به همراه همدستش از محل متواری شود که موتورشان با یک دستگاه اتوبوس برخورد و هر دو نفر روی زمین افتادند؛ با کمک مردم که متوجه سرقت شده بودند، توانستیم مانع فرار یکی از آنها بشویم اما نفر دوم با موتور به سرعت از محل فرار کرد.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کیف قاپی، پرونده برای رسیدگی در اختیار کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

با انتقال متهم به پایگاه هشتم که خود را در زمان دستگیری به نام مهدی معرفی کرده بود، کارآگاهان پایگاه هشتم هویت واقعی وی به نام پوریا ۲۲ ساله را شناسایی و اطلاع پیدا کردند که وی از مجرمان سابقه دار در زمینه کیف قاپی و سرقت منزل است که از ۵ ماه پیش و پس از دستگیری اعضای گروه سارقان کیف قاپ توسط پلیس آگاهی شهریار، از این شهرستان متواری و به تهران آمده است.

متهم که تا زمان شناسایی هویت واقعی اش توسط کارآگاهان منکر هرگونه ارتکاب سرقت کیف قاپی شده بود، پس از شناسایی توسط کارآگاهان و مواجهه حضوری با دو مالباخته و شناسایی توسط آنها به ناچار لب به اعتراف گشود و مدعی شد که پس از متورای شدن از شهریار، در اولین سرقت دستگیر شده است.

با توجه به سوابق متعدد متهم در زمینه کیف قاپی و احتمال تعدد جرایم و ارتکاب سرقت ها در قالب گروه کیف قاپی، هماهنگی های لازم انجام و پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

با آغاز تحقیقات پلیسی و تخصصی در اداره هجدهم، متهم که تا آن زمان تنها مدعی یک فقره سرقت در طول ۵ ماه مدت زمانِ متواری بودن خود شده بود، به ناچار لب به اعتراف گشود و علاوه بر معرفی اعضای گروه سارقان کیف قاپ، به بیش از ۵۰ فقره کیف قاپی در مناطق مختلف سطح شهر تهران اعتراف کرد.

متهم در اعترافاتش عنوان کرد که با تشکیل گروه چهار نفره سارقان کیف قاپ و گردنبند قاپ، با مراجعه به مراکز تجاری و بانک های سطح شهر تهران ابتدا به شیوه زاغ زنی افراد حامل وجه نقد و طلا را شناسایی و در ادامه و به همراه دیگر اعضای گروه، به شیوه های مختلف کیف قاپی، خفه کنی، آویزان بری، سرقت داخل خودرو و بعضاً با تهدید چاقو، قمه و اسپری اقدام به سرقت می کردند.

با اعترافات صریح متهم به ده ها فقره کیف قاپی و گردنبند قاپی در مناطق مختلف شهر تهران به ویژه در خیابان ولی عصر، ایران شهر، شریعتی، استاد معین، میرداماد، اتوبان صدر، یافت آباد، جاده مخصوص بررسی پرونده های کیف قاپی مناطق مختلف سطح شهر تهران آغاز و با توجه به اعتراف متهم مبنی بر انجام زاغ زنی توسط وی در مراکز تجاری و بانک ها، از مالباختگان جهت شناسایی وی دعوت صورت گرفت که تعدادی از مالباختگان پس از حضور در اداره هجدهم متهم را صراحتاً به عنوان زاغ زن یا سارق اموالشان مورد شناسایی قرار دادند.

یکی از مالباختگان که در زمان سرقت از ناحیه دست و کتف مورد ضربات قمه و چاقو قرار گرفته بود، پس از شناسایی متهم به عنوان زاغ زن در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در روز ۲۷ دی سال گذشته از شعبه بانک یافت آباد مبلغ ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت و با ماشین به سمت منزل حرکت کردم.

بعد از رسیدن به داخل کوچه محل زندگی، هنوز داخل ماشین بودم که ناگهان یک نفر با چاقو به من حمله ور شد و در حالی که با قمه مرا از ناحیه دست و کتف مجروح کرده بود، همدستش اقدام به سرقت کیف دستی حاوی پول از روی صندلی شاگرد راننده کرد و هر دو نفر به سرعت سوار دو دستگاه موتورسیکلت شده و از محل متواری شدند؛ حتی زمانی که همسایگان و اهالی محل قصد داشتند تا مانع فرارشان بشوند، آنها با عربده کشی و نمایش قمه و قدرت نمایی از محل فرار کردند.

با توجه به اعترافات متهم و شناسایی ۳ عضو دیگر گروه سارقان به نامهای محمود ۱۹ ساله، فرهاد ۲۰ ساله و مصطفی ۲۱ ساله، شناسایی مخفیگاه متهمان و دستگیری آنها در دستور کار کارآگاهان اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

دستگیری سایر اعضای گروه سارقان کیف قاپ، در شرایطی آغاز شد که متهمان با اطلاع از دستگیری همدست خود بلافاصله مخفیگاه های خود را تغییر داده یا به محل سکونتشان تردد نداشتند.

اقدامات پلیسی جهت شناسایی مخفیگاه متهمان آغاز و سرانجام، در اولین مرحله مخفیگاه فرهاد، در شهر جدید پرند شناسایی شد؛ با شناسایی دقیق مخفیگاه فرهاد، هماهنگی های لازم قضایی انجام کارآگاهان اداره هجدهم با اخذ نیابت قضایی متهم را در حالی که قصد داشت تا از طریق پنجره متواری شود، دستگیر و در بازرسی از مخفیگاهش مقادیر زیادی از اموال متعلق به مالباختگان از قبیل مدارک شناسایی، گوشی های تلفن همراه، انواع کیف دستی مردانه و زنانه را کشف کردند.

با دستگیری فرهاد و انتقال وی به اداره هجدهم، وی پس از مواجهه حضوری با پوریا به ناچار لب به اعتراف گشود و ضمن تأیید اظهارات پوریا در زمینه تشکیل گروه سارقان کیف قاپ و ارتکاب ده ها فقره سرقت در تهران و شهریار، مخفیگاه دو عضو دیگر گروه را اعلام و دیگر اعضای گروه سارقان نیز، در منطقه سلطان آباد شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با دستگیری متهمان و شناسایی آنها از سوی ده ها مالباخته و با توجه به گستردگی سرقتهای انجام شده توسط متهمان، قرار بازداشت موقت از سوی مقام قضایی صادر و متهمان برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته اند.

وی گفت: از تمام مالباختگانی که در طول شش ماه گذشته و به شیوه های مختلف زاغ زنی، کیف قاپی، گردنبند قاپی، خفه کنی، آویزان بری و سرقت گوشی تلفن همراه به شیوه قاپیدن، مورد سرقت قرار گرفته اند دعوت می شود تا برای شناسایی متهمان و طرح شکایات خود به اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.