به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام سیداحمد موسوی رئیس سازمان حج و زیارت « منشور اجرایی حج ۹۲» را اعلام کرد.

*ساختار کاروان ها تغییر کرده و به دو و سه اتوبوسی تبدیل شده اند. این کار باعث تسهیل امور و نظم سازمان عملیات حج می شود.

*تغییر صورت گرفته در ساختار حج ۹۲ موجب افزایش تعداد کاروان ها و در نتیجه ورود نیروهای جدید و تازه نفس در بدنه سازمان عملیاتی حج شده است.

*لزوم بالا بودن « سطح علمی» مدیران کاروان ها در کنار شاخص توانمندی بر انجام کار. هنگامی که زائران و اعضای کاروان ها دارای سطوح بالای علمی و تحصیلی هستند، طبیعتا این امر برای مدیر کاروان ضرورت عینی می یابد.

*در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و گام نهادن در مسیر خلق حماسه اقتصادی حدود یک هزار نفر از عوامل اجرایی حج را تعدیل و کاهش دادیم که این امر باعث صرفه جویی در هزینه ها و کاهش قیمت تمام شده حج تمتع شد.

*لزوم رعایت مقررات و ضوابط و بهره جستن از روش ها و مدیریت علمی و اجتناب از کارهای پراکنده و هیاتی.

*رعایت سلسله مراتب در راستای حفظ نظم و انسجام مجموعه سازمان دهنده حج. مدیران باید جزئیات امور را به مسئولان بالاتر گزارش دهند و بدون هماهنگی کارهایی خارج از مقررات و ضوابط ابلاغی انجام نشود. هرکس در این کشور به نظام ولایی باور دارد، باید سلسله مراتب سازمانی را نیز رعایت کند.

کسی حق ندارد، حمل یا جابه جایی چیزی را بر زائر یا مدیران کاروان ها تحمیل کند. طبق بخشنامه مدیران استان ها نیز باید در جریان کارها قرار گیرند و با سازمان هماهنگ باشند.

*تا آنجا که می توانید مجموعه را کم و چابک تر کنید تا در کنار آن ظرفیت جدید برای مردم ایجاد شود.

*امسال با توجه به مفاد قرار داد حج تمتع ۹۲، احتمالا جمعیت زائران ما بیشتر از سال گذشته باشد. این دستاورد می تواند جمعیت ودیعه گذاران سال های گذشته را کاهش دهد.

*لزوم شناخت و آشنایی با وظایف خود و عوامل تحت پوشش مطابق دستورالعمل های ابلاغی اداره امور کارگزاران. اگر مدیری وظایف خود را نداند در عرصه کار نیز موفق نخواهد بود.

*لزوم تشکیل جلسات توجیهی در راستای ایجاد ارتباط و انسجام بیشتر و یافتن راهکارهای موثر برای رفع مشکلات.

*مدیران کاروان ها خط مقدم سازمان در عرصه خدمات رسانی به زائران هستند.

*توجیه زائران و اطلاع رسانی به مردم در پیشبرد و انسجام کارها بسیار موثر است و باعث کاهش مشکلات و بروز آنها می شود.

*شرکت منظم در جلسات و نشست های توجیهی با مدیران مجموعه یا ستاد

*لزوم آشنایی مدیران کاروان ها و مجموعه ها با زبان عربی. مدیرانی که تکلم به زبان عربی را به درستی بلد باشند یقینا در کارها نیز موفق ترند.

*داشتن برنامه برای همه مدیران ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. یک مدیر باید ذهن خود را برای حل مشکل بکار ببندد. در قاموس مدیران حج نباید کارنشدنی وجود داشته باشد. خود را تسلیم مشکلات نکنید. به ما مسئولیت سپرده شده تا مشکل را حل کنیم. مدیریت لحظه برای شما بسیار مهم است.

*مدیران باید از همه لیاقت ها و شاخص های یک مدیر موفق برخوردار باشند.

*لزوم تعامل با نیروهای ستادی و روحانیون. البته نیروهای ستادی باید در خدمت مدیران کاروان ها و کمک کار آنها باشند.

*مدیران کاروان ها باید همیشه در دسترس، آماده کار و تلاش باشند.

*لزوم دریافت « رونوشت قرار داد هتل محل استقرار» و مطالعه مفاد آن. این امر در اطلاع مدیر کاروان و مجموعه از میزان مطالبات زائران از دست اندرکاران هتل ها موثر خواهد بود و از ضایع شدن حقوق زائران جلوگیری می کند. واحد اسکان موظف به در اختیار گذاشتن نسخه ای از قرارداد هتل به مدیران می باشند.

*نکاتی را که در راستای تسهیل امور روزمره زائران موثر میدانید پیشنهاد و عملیاتی کنید.

*بررسی دقیق تاسیسات، تهویه و بالابرهای ساختمان محل استقرار و کسب اطلاعات کامل پیرامون امکانات و نواقص هتل ها *لزوم تکریم حجاج ایرانی در راستای تحقق شعار « زائر محوری» .

*برگزاری جلسات مشترک مدیران کاروان ها و مجموعه ها با هدف هماهنگی و همگرایی بیشتر.

*تفکیک وظایف و تکالیف میان مدیران مجموعه و کاروان. البته این امر به معنای شانه خالی کردن افراد از کارها نیست چون بنای کار ما بر رفع مشکل است.

*لزوم همکاری همه بخش ها و بسیج امکانات و ظرفیت ها در ایام تشریق. زیرا بار اساسی حج در روزهای تشریق و تشرف حجاج به مشاعر است.