به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام عبدالامیر صادقی خوزستانی، استاد حوزه و دانشگاه گفت: همه می دانیم که هر چیزی برای خود آدابی دارد که شناخت و مراعات آنها عمل را موفقیت آمیز و انسان را به هدف نزدیک تر می کند.

وی ادامه داد: در منابع دینی و فقهی شیعه آدابی برای زیارت در عتبات عالیات ذکر شده که مراعات آنها هم ثواب بیشتر داشته و مایه ارتباط روحی بهتر با حضرت حق خواهد بود، البته برخی آداب ظاهری و برخی باطنی و اعتقادی است.

حجت الاسلام صادقی از جمله آداب زیارت را داشتن خشوع و خضوع هنگام زیارت دانست و گفت: هر چه خشوع بیشتر باشد، رعایت ادب و خضوع ظاهری بیشتر می شود، از این رو عده ای از زائران هنگام خروج از حرم رو به ضریح مطهر خارج می شوند و پشت به حرم نمی کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پرهیز از کارهای بیهوده و اعمال لغو هنگام زیارت و حضور در حرم مطهر نیز سفارش شده است، زیرا چنین سخنان و اعمال بیهوده ای، مانع حضور قلب در حرم است که مراعات چنین مسائلی هم برای بانوان و هم برای آقایان زائر ضروری است.

وی افزود: برخی آداب زیارت ویژه بانوان زائر است که متأسفانه گاه مشاهده می شود که مورد کم توجهی زائران قرار می گیرد، ازجمله این که برخی از بانوان پوشش کامل نداشته و از لباس های رنگی و نازک استفاده می کنند که این مورد در آداب و فرهنگ مردم عراق جلوه مناسبی ندارد.

حجت الاسلام صادقی اجتناب از سخن گفتن با صدای بلند، پرهیز از بازارگردی های بی مورد و چانه زدن بر سر قیمت کالا را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه بانوان ایرانی زائر قرار گیرد و افزود: حضور بیشتر در حرم های شریفین و کسب معنویت لازم برای زندگی سعادتمند مهم تر از بازارگردی های روزانه و گاه خسته کننده است.