هومن جوکار در نشست خبری با موضوع «تشدید اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوز پلنگ ایرانی» که بعدازظهر امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: چهار سال پیش موسسه IUCN هلند 85 هزار یورو به انجمن حفاظت از یوز پلنگ به منظور خروج آغل دام از پارک ملی توران داد.

وی افزود: 12 آغل در محدوده پارک ملی توران وجود دارد که هشت تای آن‌ها فعال هستند و چهار آغل اجاره‌ای هستند و باید این 12 آغل خریداری شود.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: کمپین «یوز تا ابد» برای خروج آغل از توران راه‌اندازی شده است. برآورد می‌شود 700 میلیون تومان برای خروج 12 آغل از توران نیاز داشته باشیم. اگر کمپین موفق شد مبلغی بیش از این اعانه جمع‌آوری کند این مبالغ را برای حل مشکلات میاندشت هزینه می‌کنیم.

جوکار اظهار کرد: در منطقه حفاظت شده توران 168 آغل وجود دارد که 12 آغل در پارک ملی توران باید از این منطقه خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه من در کمپین یوز تا ابد هیچ نقشی ندارم، تصریح کرد: برای این کمپین تنها اولویت‌ها را مشخص کردم و پیشنهاداتی ارائه دادم. قبل از تشکیل کمپین یوز تا ابد با انجمن یوز مذاکره‌ای در مورد کمک مالی بین‌المللی صورت گرفته انجام شد که انجمن یوز ما را خاطرجمع کرد که این پول موجود است و هر زمان نیاز باشد آن را هزینه می‌کند.

جوکار در مورد علت به تاخیر افتادن ساماندهی جاده عباس‌آباد اظهار کرد: همه کارهای مربوط به این جاده انجام ،بودجه‌ها مصوب و حتی پیمانکار مشخص شده است بنابراین شرایط لازم برای اجرای طرح‌ها به طور کامل آماده است اما نمی‌دانیم چرا مجری یعنی وزارت راه از اجرای طرح‌ها اجتناب می‌کند.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت دلبر و کوشکی یوزپلنگ‌های حفاظت شده در پارک پردیسان گفت: تلاش بسیاری برای جفت‌گیری طبیعی دلبر و کوشکی صورت گرفت. از سال گذشته مطمئن شدیم که جفت‌گیری طبیعی این دو یوز پلنگ ممکن نیست و باید به خاطر سن و سال کوشکی کار دیگری انجام دهیم.

مدیر پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی افزود: اجازه این کار را از معصومه ابتکار - رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست- دریافت کردیم. پیگیری‌ها برای انجام جفت‌گیری مداخله‌گرایانه از دی ماه سال گذشته آغاز شده است و سعی داریم با کمک کارشناسان خارجی بهترین کار را انجام دهیم.

جوکار در مورد سرشماری جمعیت یوز پلنگ کشور اظهار کرد: آماربرداری از یوز به طور روشن محقق نشده است. پیش از این آماربرداری‌ها تنها بر اساس مشاهدات صورت می‌گرفت ولی از طریق پروژه یوز، دوربین تله‌ای وارد ایران شد.

وی با تاکید بر اینکه دوربین تله‌ای نمی‌تواند بیانگر کل جمعیت گونه باشد گفت: به طور کامل نمی‌توانیم به دوربین تله‌ای برای سرشماری اعتماد داشته باشیم و با اتکا به دوربین ادعا کنیم آماربرداری دقیقی در مورد یوز انجام شده است.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر دوربین تله‌ای با استفاده از روش‌های دیگر تعداد یوز پلنگ‌ها را طی سه ماه گذشته برآورد کرده‌ایم که طی سه ماه اخیر پنج فرد در میاندشت، پنج فرد در جنوب شهر شاهرود، شش فرد در توران، یک فرد در نایبندان و دو فرد در دره انجیر شناسایی شده‌اند.

جوکار با اشاره به اینکه در برخی مناطق دوربین نداریم و نمی‌توانیم آمار این مناطق را اعلام کنیم، گفت: برآورد می‌کنیم که تعداد یوزهای کشور زیر 50 فرد باشد.

وی با اشاره به جلسه برگزار شده برای حفظ یوزپلنگ با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور آقای کلانتری برای بررسی موضوع حفظ یوزپلنگ برگزار شد. او موضوع یوز پلنگ را به‌طور جدی پیگیری می‌کند و اگر این جدیت ادامه داشته باشد به نتایج مثبتی می‌رسیم.

مدیر پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی در پایان گفت: عوامل اصلی تهدیدکننده بقای یوزپلنگ ورود دام به مناطق و تلفات جاده‌ای است.