با وجود این اهمیت هر روز شاهد وقوع تصادفات بسیاری از این محورها هستیم ‌که آسیب‌های جسمی، مالی و روحی زیادی را به مسافران تحمیل می‌کند. درست است ‌که سهم بی‌توجهی و عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان را در وقوع تصادفات رانندگی نمی‌توان نادیده‌ گرفت ولی از این موضوع هم نباید به سادگی ‌گذشت‌ که ‌کمتر مسئولی در توضیح علت وقوع سوانح رانندگی در محورهای مواصلاتی استان به آسفالت غیر استاندارد و فرسوده، عرض ‌کم جاده‌ها و ترافیک اشاره می‌کند. گویا مردم همیشه مقصر اصلی وقوع حوادث ناگوار هستند و وظیفه‌ای بر دوش مسئولین نیست.


به گزارش ایسنا منطقه البرز، باید پذیرفت علی‌رغم هزینه‌ها و طرح‌های انجام شده، هنوز جاده‌های البرز استاندارد نیستند و این وضعیت نتیجه‌ای جز تصادف و به بار آمدن غم و اندوه فراوان برای حادثه‌دیدگان ندارد. تا کی مردم باید تاوان نبود اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در جاده‌های استان را پس بدهند؟ وقتی برای پاسخگویی درباره این نابسامانی‌ها سراغ مسئولین می‌رویم با افراد محتاطی روبه رو هستیم ‌که انگار حفظ صندلی مدیریت خود را بر گلایه و شفاف‌سازی در خصوص وضعیت موجود ارجح می‌دانند و تنها به ارائه‌ گزارش عملکرد بسنده می‌کنند. بدیهی است تا زمانی‌که مسئولان به بهای حفظ جایگاه خود و یا دلگیر شدن مسئول دیگری از بیان واقعیت‌ها و ارائه‌ آمار صحیح خودداری ‌کنند، نه مشکلی از جاده‌های استان حل می‌شود و نه‌ آمار تصادفات کاهش می‌یابد.

انجام 911 عملیات امدادی جاده‌ای در تابستان
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس البرز با اشاره به تعداد ماموریت‌های مربوط به حوادث ترافیکی تابستان امسال توضیح داد: از ابتدای تابستان تا 22 این ماه در مجموع 911 مورد ماموریت در خصوص حوادث جاده‌ای توسط نیروهای اورژانس استان انجام شده است.
مهرداد بابایی ادامه داد: در حوادث یاد شده به هزار و 657 مصدوم خدمات درمانی پیش‌بیمارستانی ارائه شده است.
وی خاطر نشان کرد: از این تعداد هزار و 291 نفر توسط آمبولانس‌ها و بالگرد اورژانس البرز به مراکز درمانی منتقل شده و 366 نفر نیز از خدمات درمانی سرپایی برخوردار شدند.

استقرار آمبولانس در محورهای مواصلاتی استان
این مسئول با اشاره با برخی اقدامات صورت گرفته برای خدمات‌رسانی سریع به مصدومان حوادث جاده‌ای گفت: اورژانس البرز تابستان امسال تعدادی از آمبولانس‌های خود را در پایگاه‌های جاده‌ای و محورهای مواصلاتی پرتردد استان مستقر کرده تا در صورت وقوع حادثه، نیروهای امداد به سرعت به محل اعزام شوند .
بابایی توضیح داد: بدون شک این اقدام نقش موثری در امداد رسانی سریع و با کیفیت به مصدومان احتمالی دارد.
رییس اورژانس البرز با اشاره به استقرار یک اتوبوس آمبولانس در محور کرج - چالوس ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر تصادفات جاده‌ای استان در محور کرج - چالوس اتفاق می‌افتد، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در این محور، مستقر شده است.
وی اظهار کرد: با توجه با یک طرفه شدن این محور در روزهای تعطیل استقرار این اتوبوس آمبولانس می‌تواند در امدادرسانی به مصدومان و افزایش ظرفیت خدمات‌رسانی نیروهای امداد موثر واقع شود.

نقش بالگرد اورژانس در کاهش تلفات جاده‌ای
بابایی در ادامه با اشاره به نقش بالگرد اورژانس در کاهش ‌آسیب‌ها و مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث جاده‌ای استان افزود: استفاده از این بالگرد در افزایش ‌کمی و کیفی خدمات اورژانس نقش موثری داشته و توانسته مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی جاده‌ای را کاهش دهد.

ضرورت توسعه زیرساخت‌های بخش راه
وی در ادامه با اشاره به راه‌هایی‌که به ‌کاهش تصادفات جاده‌ای ختم می‌شود، گفت: بدون شک توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای مهمترین عامل در کاهش حوادث در محورهای مواصلاتی استان است.
این مسئول ابراز کرد: در مسیر بهبود زیرساخت‌های حوزه راه، اداره‌ کل راه و شهرسازی و اداره ‌کل حمل و نقل جاده‌ای نقش پررنگی ایفا می‌کنند.
بابایی توضیح داد: در مرحله بعد تقویت ناوگان زمینی و هوایی اورژانس نیز می‌تواند در کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث جاده‌ای موثر باشد.

مردم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را فراموش نکنند
رییس اورژانس البرز ادامه داد: در کنار این موارد نباید فراموش کنیم تا زمانی‌که مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام نگذارند و در محورهای مواصلاتی با دقت و با رعایت حقوق دیگران رانندگی نکنند، حتی اگر بهترین جاده‌ها و بهترین سیستم امدادی را هم داشته باشیم باز هم شاهد حوادث و سوانح رانندگی و آسیب‌های مالی، جسمی و روانی ناشی از آنها خواهیم بود؛ بنابراین باید در زمینه ترویج فرهنگ رانندگی درست تلاش بسیاری شود.

بیشترین تصادفات در کدام محورهای استان اتفاق می‌افتد؟

در ادامه معاون امداد و نجات هلال احمر البرز با اشاره به محورهای پرتصادف استان ‌گفت: در حال حاضر بیشترین آمار تصادف در محور کرج چالوس و بیشترین آمار واژگونی خودرو به محور کرج - ماهدشت مربوط است.

داود رجبی با اشاره به تعداد عملیات جاده‌ای هلال احمر در سال جاری ادامه داد: از ابتدای تابستان تا 22 شهریور در مجموع 361 عملیات امدادی توسط نیروهای هلال احمر استان صورت ‌گرفته است.

وی توضیح داد: در این حوادث در مجموع هزار و 414 نفر آسیب دیده‌اند که 460 نفر از آنها نجات یافته، 353 نفر انتقالی به بیمارستان و 107 نفر نیز سرپایی درمان شده‌اند.

وی درباره تعداد فوتی‌های حوادث جاده‌ای استان ابراز کرد: هلال احمر وظیفه اعلام فوتی‌های حوادث جاده‌ای را ندارد و این امر به پزشک قانونی و پلیس محول شده است.

ضروت شناسایی نقاط حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی استان

این مسئول با اشاره به ضرورت شناسایی نقاط حادثه‌خیز استان برای ‌کاهش تصادفات جاده‌ای افزود: بدون شک با شناسایی نقاط حادثه‌خیز شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود.

وی توضیح داد: هلال احمر استان با تقویت و تجهیز کمی و کیفی سیستم امدادرسانی، با تمام توان برای‌ کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای تلاش می‌کند ولی امیدواریم روزی برسد که هیچ حادثه‌ای در جاده‌های استان اتفاق نیفتد تا لازم به اعزام نیروهای هلال احمر شویم و این امر مستلزم همکاری مردم و مسئولین ذی‌ربط است.

وجود 103 نقطه حادثه‌خیز در راه‌های البرز

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان با اشاره به شناسایی نقاط حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی استان توضیح داد: با تخصیص اعتباری سال ‌گذشته مطالعه‌ای در خصوص نقاط حادثه‌خیز استان صورت ‌گرفت.

علی اصغر کاظمی تصریح کرد: بر اساس نتایج به دست آمده، در مجموع 103 نقطه حادثه‌خیز در استان شناسایی شد که در 53 نقطه آن بیشترین تصادفات خسارتی و در 49 نقطه دیگر بیشترین تصادفات جرحی و فوتی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشاوری از سازمان راهداری با اداره ‌کل راه و شهرسازی استان همکاری می‌کند تا بر اساس اولویت‌ها و اعتبارات تخصیص یافته، راهنمایی لازم برای انجام اقدامات ‌لازم برای رفع نقاط حادثه‌خیز استان را ارائه دهد.

وی با اشاره به اقدامات صورت ‌گرفته در خصوص رفع نقاط حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی استان افزود: البته قبل از اجرای این طرح مطالعاتی 33 نقطه حادثه‌خیز در جاده چالوس شناسایی و با تخصیص 120 میلیارد تومانی رفع شد.

تقاطعات همسطح عامل اصلی تصادفات

کاظمی با بیان این ‌که تقاطعات همسطح در محورهای استان یکی از عمده‌ترین دلایل تصادفات هستند، توضیح داد:‌ تمامی تقاطعات همسطح خطرساز در محورهای مواصلاتی استان شناسایی شده‌اند و با تخصیص اعتبار و با رعایت اولویت در حال غیر همسطح کردن آنها هستیم.

وی ابراز کرد: یکی از مهمترین این پروژه‌ها اتصال آزاد راه تهران - قزوین به محور قدیم کرج - هشتگرد بوده ‌که 16 میلیارد تومان هزینه داشته است.

انجام عملیات روکش آسفالت در محورهای حادثه‌خیز

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان با اشاره به اینکه محور کرج - چالوس یکی از محورهای پرتصادف استان است، ادامه داد: برای ‌کاهش تصادفات در این محور عملیات روکش آسفالت در 50 کیلومتر از آن انجام شده‌ که تا کنون 17 میلیارد تومان هزینه داشته است.

کاظمی با اشاره به اقدامات دیگر صورت گرفته برای‌ کاهش حوادث جاده‌ای استان افزود: روکش آسفالت محور ماهدشت به اشتهارد و چهار خطه‌ کردن مسیر ماهدشت به کیانمهر نیز که از مسیرهای پرتصادف استان هستند از دیگر اقدامات صورت ‌گرفته در این خصوص است.

محور شمشک به دیزین تعریض می‌شود

کاظمی به تعریض محور شمشک به دیزین از اقدامات در دست اجرا برای ‌کاهش تصادف در این محور نام برد و گفت: با اتمام عملیات تعریض، عرض این محور از 5/4 متر به 9 متر افزایش پیدا می‌کند.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان اظهار کرد: پروژه تعریض این محور هشت میلیارد هزینه دارد که تاکنون 5/2 میلیارد آن تخصیص یافته است.

تلاش برای چهارخطه‌ کردن محور کرج - چالوس

وی در ادامه به دیگر پروژه های در دست اجرا برای کاهش تصادفات جاده‌ای استان اشاره کرد و گفت: ایجاد کنارگذر برای تونل پنج امیرکبیر، احداث راه جایگزین مسیر طالقان به هشتگرد و چهار خطه کردن محور کرج - چالوس از دیگر طرح‌های در دست اجرا است.

کاظمی ادامه داد: چهار خطه ‌کردن محور کرج - چالوس بسیار هزینه‌بر است و به تنهایی از عهده بخش دولتی بر نمی‌آید؛ به همین دلیل به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

وی با اشاره به مشکلات مالی اداره‌کل راه و شهرسازی استان توضیح داد: درحال حاضر این اداره بیش از 100 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و اگر گشایش اعتباری اتفاق بیفتد و این بدهی پرداخت شود، پروژه‌های در حال اجرا برای کاهش تصادفات جاده‌ای با سرعت بیشتری انجام می‌شوند و پروژه‌های دیگری نیز کلید می‌خورند.

المیرا دادمهر (اگیر) - ایسنا منطقه البرز