به نقل از روابط عمومی انجمن خون و سرطان کودکان ایران؛ دکتر محمد فرانوش در آستانه بر گزاری دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران «هماتولوژی نوزادان» افزود: مشکلات خونی در نوزادان اگر در همان ابتدا مورد توجه قرار نگیرد و تشخیص داده نشود می‌تواند عوارض ماندگاری در نوزاد داشته باشد.
 
وی با اعلام اینکه بیمارهای خونی در نوزادان از شیوع بالایی برخوردار است گفت: از جمله این بیماری‌ها می‌توان به زردی اشاره کرد.
 
دبیر علمی دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران «هماتولوژی نوزادان» ادامه داد: 70 تا 80 درصد نوزادان درجاتی از زردی را پیدا می‌کنند که می‌تواند خطرآفرین باشد.
 
وی گفت: با توجه به اینکه هموگلوبین نوزادان بین 20 تا 21 است با اولین تنفس بعد از تولد میزان اکسیرن از 40 درصد به 90 درصد می‌رسد که نیاز به شکسته شدن هموگلوبین پیدا می‌کند و اجزای آزاد شدن هموگلوبین می‌تواند منجر به زردی نوزاد شود.
 
فرانوش افزود: چنانچه زردی پیش رونده کنترل نشود، می‌تواند منجر به مشکلات مغزی شود و چنانچه نوزاد خوب شیر نخورد و حالت غیرطبیعی داشته باشد باید او را نزد پزشک برد.
 
دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران «هماتولوژی نوزادان» 22 تا 24 شهریور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.