پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- چندی پیش حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تهیه پیش‌نویس طرحی مبنی‌بر «حذف ثبت طلاق از شناسنامه» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در صورت اجرایی شدن این طرح برخی از مشکلات زنان مطلقه حل شود، طرحی که مخالفانش از موافقانش بیشتر بود.

اما چرا این طرح مطرح شد، شاید به دلیل این بود که زنان مطلقه بعد از طلاق با مشکلات عجیب و غریبی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، مشکلاتی که از محل کارشان شروع می‌شد و تا به اجاره خانه و... ختم می‌شد.

با تمام مشکلاتی که طلاق برای زنان به وجود می‌آورد اما حذف مهر طلاق از شناسنامه زنان مشکلات دیگری دارد که به لحاظ اخلاقی در آینده اختلافاتی را به وجود می‌آورد. به‌عنوان مثال اگر فردی مهر طلاق از شناسنامه‌اش حذف شود و در زمان ازدواج مجدد نگوید که قبلا ازدواج کرده است و همسرش بعدا متوجه شود، دروغ گفتن در شروع یک رابطه است. همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند که حذف مهر طلاق از شناسنامه خانم‌ها زمینه بی‌اعتمادی را در جامعه به وجود می‌آورد.

وقتی می‌توان با راستگویی زندگی کرد، چرا جامعه را به سمت مخفی‌کاری و دروغ ببریم.

مصطفی تبریزی، جامعه شناس با بیان این مطلب گفت: «در مورد اینکه اگر مهر طلاق از شناسنامه افراد پاک شود چه تبعاتی دارد پژوهشی انجام نشده چراکه تاکنون چنین رسمی وجود نداشته است اما هرچقدر خودمان را در جامعه درست مطرح کنیم، بهتر است و نباید جامعه را به سمت دورغ ببریم.»

وی ادامه داد: «متاسفانه نگاه بدی که به طلاق وجود دارد باعث شده است تا چنین تصمیمی گرفته شود، نگاهی که در برخی موارد افراد را محکوم می‌کند که به خاطر حرف دیگران تن به زندگی‌ای بدهند که تمام آن برایش عذاب است. پس اگر فرهنگ طلاق در جامعه به درستی تعریف شود و مردم با طلاق تا این حد بد برخورد نکنند، اصلا احتیاج نیست که مهری از شناسنامه برداشته شود.»

تبریزی معتقد است که ما تنها یکبار فرصت زندگی کردن داریم و این یکبار را نباید به خودمان حرام کنیم، باید فرهنگ مردم تغییر کند نه اینکه به دنبال پاک کردن صورت مساله‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: «جامعه باید به سمت روراستی و راستگویی حرکت کند نه اینکه به سمت دروغ برود چراکه پاک کردن مهر طلاق زمینه دروغ و پنهان کاری را فراهم می‌کند.»

محمدرضا زمانی، وکیل پایه یک دادگستری گفت: «اگر پاک کردن مهر طلاق از شناسنامه باعث شود که زمینه فریب فرد فراهم شود، جرم است. در قانون آمده اگر موردی در عقد به وجود بیاید که زمینه تدلیس(فریب دادن) در ازدواج به حساب بیاید، جرم است.»

وی افزود: «اینکه شما قبلا اعلام نکنید که ازدواج کرده‌اید و بعد از ازدواج مشخص شود، در صورتی که همسرتان راضی نباشد فریب دادن به شمار می‌رود و مجازات دارد.»

زمانی تاکید کرد: «مرد می‌تواند بعد از اینکه شکایت کرد و در دادگاه محکومیت زن مشخص شد، تقاضای فسخ عقد کند و قاضی هم به دلیل فریب حکم موافق می‌دهد.»

این وکیل دادگستری معتقد است پاک کردن مهر طلاق از شناسنامه خانم‌ها به این راحتی نیست و باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود تا مشکل بزرگ‌تری ایجاد نشود.