به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پنجاهمین سالروز درگذشت « کلایو اسپلزلوییس» ، رمان نویس برجسته ی متولد بلفارست و خالق « تاریخ نگار نارنیا» طی یک جشنواره در شهر آکسفورد انگلیس گرامی داشته می شود.

این جشنواره چهار روزه از ۱۹ تا ۲۲ سپتامبر از سوی کلیسایی در آکسفورد برگزار خواهد شد و طی آن میزبان سخنرانی ها، نمایش های اقتباسی و فعالیت های خانوادگی بازدیدکنندگان خواهد بود.

با این که هنوز چندین ماه تا شروع فعالیت های این جشنواره باقی مانده، کشورهای مختلف برای حضور در آن ابراز تمایل کرده اند. « لوییس» یکی از دانشجویان دانشگاه آکسفورد بود که ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

او نخستین نمایشنامه ی خود را در سن هشت سالگی به نگارش درآورد. در خانه ی دوران کودکی لوییس، کمد دیواری بزرگی وجود داشت که او و برادرانش داخل آن می نشستند و داستان سرایی می کردند. شاید همین اتفاقات بن مایه ذهنی لوییس را برای خلق شاهکار « نارنیا» پدید آورد. « تاریخ نگار و نارنیا» تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون جلد در سراسر جهان فروش داشت و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده است.

« آلیستر مک گراث» ، نویسنده زندگینامه لوییس یکی از افرادی است که در فستیوال ماه سپتامبر سخنرانی خواهد کرد. طی روزهای برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری، بازدیدکنندگان می توانند از خانه ای که لوییس ۴۰ سال در آن سکونت داشت، دیدن کنند. نمایشی هم با نام « آنسوی کمددیواری- زندگی سی. اس. لوییس» به روی صحنه خواهد رفت.