به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، گزیده ای از سخنان این استاد اخلاق به مناسبت فرا رسیدن ماه نورانی رجب در پی می آید:

روی عَنِ الباقِرِ (عَلَیهِ السَّلامُ) قال: لجابر الجُعفی، یا جابرَ: « مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ أَو تَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ أَو وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ» [بحارالانوار، جلد۶۸، صفحه ۱۳۸]

ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی درخواستی کرده و خداوند درخواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت ننموده است؟

از حضرت باقر (علیه‏ السلام) روایت شده است که حضرت به جابر جُعفی فرمودند: ای جابِر! چه کسی است که از خداوند در خواست کند و خداوند به او عطا نکند؟ !

حضرت می خواهند بفرمایند که چنین چیزی نشدنی است؛ « مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ» ، به تعبیر ما یعنی کسی را به من نشان بده که از خدا در خواست کرده و خدا به او عطا نکرده باشد؟ !

« وَ مَن یَتَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ» ، نشانم بده ببینم! کیست که کارش را به خدا واگذار کند و خداوند او را کفایت نکرده و کارش را انجام ندهد؟ !

« وَ مَن وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ» نشانم بده ببینم! کیست که اعتماد به خدا کند و تکیه گاهش خدا باشد، امّا خدا او را نجات ندهد و از گرفتاری رهایی نبخشد؟ !

در اینجا سه سؤال پشت سر هم مطرح شده است؛ اگر کسی واقعاً از خداوند درخواست کند و غیر او را کارساز نداند، خدا هم عطا می‏ کند، هم کفایت می‏ کند و هم او را نجات می بخشد؛ در این شکّی نیست!

بله! در هر زمانی این طور است؛ امّا در برخی ظرف‏ های زمانی اجابت تسریع می شود؛ برخی مکان‏ ها هم همین طور هستند، مثلاً در مشاهد مشرّفه، مساجد و… زمان‏ ها نیز مانند مکان‏ ها، در سرعت اجابت مدخلیّت دارند.

یکی از زمان هایی که در بین سال به این مطلب اختصاص دارد، « ماه رجب» است. در روایتی از پیغمبراکرم است که حضرت فرمودند: خداوند، فرشته‏ ای را در آسمان هفتم قرار داده است که: « یُقالُ لَهُ الدّاعی» ، اسمش « جارچی» است. « داعی» به معنای جارچی، یعنی کسی که کارش جار زدن است.

وقتی ماه رجب وارد می‏ شود، این فرشته از شب تا به صبح فریاد می زند:

« طُوبی لِلذّکِرین طُوبی لِلطّائِعینَ» ، خوشا به حال کسانی را که در این ایّام و شب‏ ها به یاد خدا بوده و ذاکر الله تعالی هستند و از او اطاعت می‏ کنند. « وَ یَقُولُ اللهُ تَعالی» ، آن ملک می‏ گوید: خداوند شب‏ های ماه رجب می فرماید: « وَیَقُولُ اللهُ تَعالی اَنَا جَلیسُ مَن جالِسَنی» ، من هم نشین کسانی هستم که با من هم نشین شوند!

« وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی» ، این خیلی بالاست! اطاعت می‏ کنم کسانی را که از من اطاعت ‏ کنند!

« وَ غافِرُ مَن اَستَغفَرَنی» ، می آمرزم کسانی را که از من درخواست غفران و آمرزش نمایند!

« اَلشَّهرُ شَهری وَ اَلعَبدُ عَبدی وَ الرَّحمَة رَحمَتی» ، این ماه، ماه من است! بنده، بندۀ من است! و رحمت، رحمت من!

« مَن دَعانی فی هذَا الشَّهر ِ اَجَبتُهُ» ، هر کس در این ماه، مرا بخواند و صدایم بزند، جوابش می گویم!

« وَ مَن سَئَلَنی اَعطَیتُهُ» ، اگر کسی از من درخواستی کند به او عطا می‏ نمایم!

« وَ مَن ِ اَستَهدانی هَدَیتُهُ» ، اگر کسی از من راهنمایی بخواهد او را راهنمایی می‏ کنم!

این روایت، روایت مفصّلی است. می‏ فرماید: من این ماه را ریسمانی بین خود و بنده‏ ام قرار داده ام، « وَ فَمَنِ اعتَصَم َ بِهِ وَصَلَ اِلیَّ» ، هر کس این ریسمان را بگیرد، به من می رسد. ماه رجب، ماه خداوند، ماه رحمت خداوند و وسیله‏ ای برای رسیدن به خداوند می‏ باشد.

در روایتی امام صادق‏ (علیه‏ السلام) از پیغمبر اکرم نقل می فرماید که: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ بعد می فرماید: رجب را « اَصبّ» گویند، چون رحمت خدا در این ماه به امّت من زیاد ریزش می کند؛ ماه رجب چنین ماهی است. لذا حضرت فرمودند: زیاد در این ماه بگویید: « اَستَغفُرِ اللهَ وَ اَسئَلُهُ التَّوبَةَ» ؛ ایشان برای استغفار دیگر سقف هم نمی گذارند، بلکه می فرمایند: زیاد استغفار کنید و در این ماه از رحمت الهی که بر شما ریزش می کند بهره بگیرید!