به گزارش پارس به نقل از فارس، دهمین روز نمایشگاه کتاب در حالی سپری شد که آخرین جمعه این نمایشگاه بود و جمعیت زیادی برای خرید و بازدید از نمایشگاه کتاب روانه مصلی امام خمینی (ره) شده بود. ضمن این که حضور برخی شخصیت ها نظیر محمد سعیدی کیا نامزد ریاست جمهوری دوره یازدهم، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، محسن رفیق دوست از شخصیت های سیاسی و نیز جمعی از اهالی ادب در نمایشگاه حضور داشتند.

* رفیق دوست: ناگفته هایی دارم که قطعا منتشر می کنم

عصر روز گذشته محسن رفیق دوست اولین وزیر سپاه جمهوری اسلامی که کتاب خاطراتش با عنوان « برای تاریخ می گویم» را سوره مهر منتشر کرده به نمایشگاه کتاب آمد و گفت: همکاران من در سپاه و سایر نظامی های کشور با مطالعه خاطراتم عنوان کردند که ۹۵ درصد آن ها نو و جدید است.

وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ مأموریت من و همکارانم این بود که کسی از بیشتر کارهای روزانه جنگ خبردار نشود افزود: حتی رئیس مجلس کنونی که در آن زمان معاون بنده بود نیز در آن زمان اعلام کرد که ۹۰ درصد خاطرات شما برای من تازگی داشت از این رو تصمیم دارم که با همکاری آقای علامیان کتاب دوم که شامل خاطراتم از ده سال دوم انقلاب است را بنویسم.

راوی کتاب برای تاریخ می گویم ضمن اشاره به اینکه موارد بسیاری در این کتاب آمده بود که در ممیزی حذف شد در پاسخ به فارس درباره اینکه آیا موارد حذف شده را هم روزی منتشر خواهید کرد گفت: قطعا این کار را خواهم کرد و در این راستا کتابی چاب می کنیم.

* چرا کتاب هاشمی رفسنجانی از نمایشگاه کتاب جمع شد؟

روز گذشته ایسنا خبر داد کتاب « صراحت نامه» که گفت وگویی با علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام بود از نمایشگاه کتاب جمع آوری شده که علی اسماعیلی در این باره گفت: این موضوع به این دلیل بوده است که گاهی مواردی به نقل از شخصیت ها آورده می شود و ما برای این که بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم این گونه نقل قول ها را از مراکز ذی صلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قول ها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر؟ مسأله ی این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است.

او توضیح داد: ضوابط حضور کتاب در نمایشگاه تعریف شده است و هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگیرد و از طریق اداره ی کتاب اعلام وصول شود، می تواند در نمایشگاه حضور پیدا کند.

اسماعیلی درباره ی کتاب « صراحت نامه» نیز گفت: مراحل اعلام وصول و استعلام این کتاب نیز طولانی نشده و کارهای آن در دست اقدام است.

او همچنین در پاسخ به این سؤال که این کتاب یک بار منتشر و عرضه شده است، اظهار کرد: کتابی که در اداره ی کتاب اعلام وصول نشده باشد، طبق مقررات، اجازه ی عرضه پیدا نمی کند.

* توصیه های اهالی ادب به سیاسون

عصر روز جمعه بالاخره کتاب « فیض بوک» ناصر فیض به نمایشگاه کتاب رسید که مراسمی نیز برای آن برگزار شد. در این جلسه یوسفعلی میرشکاک و محمد حسین جعفریان حضور داشتند که توصیه های آنان برای اهل سیاست جالب بود.

جعفریان با مخاطب قرار دادن سیاسیون ابراز داشت: دوستان سیاسی و سیاستمنداران بدانند شاعران طنز و طنزپردازان حوزه ادبیات و هنر دشمن آنها نیستند اگر شاعر طنز جان فدا می کند و از واکسن طنز استفاده کرده و پیش از سایرین موارد را تذکر می دهد در واقع اشاره می کند که فکر درمان باشیم.

* تناقضات در آمار وزیر ارشاد و سرپرست معاونت فرهنگی!

در روز جمعه وزیر ارشاد و علی اسماعیلی هر کدام آمارهایی از نمایشگاه کتاب را ارائه دادند. در این روز علی اسماعیلی درباره آمار بازدیدکنندگان روز پنج شنبه ۹۲.۰۲.۱۹ در دیداری که با آیت الله صدیقی داشت گفت: دیروز حدود یک میلیون نفر از نمایشگاه کتاب تهران دیدن کردند و به لطف خدا خون از دماغ کسی جاری نشد. امسال ما هیچگونه مشکل امنیتی و حادثه پیش بینی نشده نداشتیم.

این آمار در حالی ارائه شد که کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب در پیامکی این آمار را ۷۲۰ هزار نفر عنوان کرده بود.

البته این تمام تناقضات روز گذشته نبود. چرا که خبرگزاری مهر به نقل از وزیر ارشاد اعلام کرد که در نمایشگاه کتاب امسال برای بن کارت دانشجویی حدوداً ۲۵۰ هزار دانشجو ثبت نام کردند. در حالی آقای علی اسماعیلی به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی این آمار را ۱۵۸ هزار و ۴۱۵ عنوان کرده است.