ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با بیان اینکه تغییرات مثبتی در حوزه عفاف و حجاب در دانش‌آموزان ایجاد نشده است، اظهار داشت: انتظاراتی که داشتیم برآورده نشده و به‌ خصوص در شهر تهران و برخی مدارس غیردولتی، شاهد رشد بی‌حجابی هستیم.

وی افزود: برخی دانش‌آموزان در خارج مدرسه علناً کشف حجاب می‌کنند و این مسئله متأثر از این است که بحث عفاف و حجاب در جامعه و مدرسه جدی گرفته نشده و در حد شعار باقی مانده است.

سحرخیز اضافه کرد: علی‌رغم همه شعارهای خوبی که در حوزه تربیت دادیم، قدم جدی برای این مسئله برداشته نشده است.

*مدارس کنکورمحور و فراموشی وظیفه تربیت دانش‌آموزان

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کنکور محور شدن مدارس را آفت بزرگی دانست و گفت: تمام همّ و غم والدین و معلمان فقط کنکور است و این مسئله به دوره ابتدایی هم کشیده شده است.

وی ادامه داد: با کنکور محوری، تربیت محوری از دستور کار خارج شده است و حتی مربیان پرورشی هم در این مسئله به درستی ایفای نقش نمی‌کنند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش انحصار مسئله تربیت بر دوش مربی پرورشی را نادرست دانست و بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش بارها از تقدم تربیت بر آموزش سخن گفته است اما در عمل چیزی از تربیت در مدارس دیده نمی‌شود.

سحرخیز خاطرنشان کرد: اگر تربیت دغدغه مدارس باشد مدیر، والدین و ادارات و ستادها مطالبه‌گر آن می‌شوند در حالی که دغدغه همه فقط صرف مسائل آموزشی است.

وی با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی تنها با تدوین یک کتاب صورت نمی‌گیرد، گفت: این مسئله یک جهاد عمومی را می‌طلبد و تمام دستگاه‌های سهیم در مسئله تربیت باید در آن مشارکت کنند.

*مسئله عفاف و حجاب را به یک امر نمادین تقلیل داده‌ایم

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: باید در این موضوع تمام دستگاه‌ها به تعامل و هم‌افزایی برسند و تنها در مناسبت‌های مختلف به فکر مسئله عفاف و حجاب نیفتند زیرا این کار چنین مسئله مهمی را تبدیل به یک امر سمبلیک می‌کند.

وی ادامه داد: عفاف و حجاب در جامعه مختص بانوان نیست و مردان هم باید در این زمینه آموزش ببینند.

سحرخیز با بیان اینکه تأثیر مدرسه و جامعه در مسئله حجاب متقابل است، گفت: مدرسه به خصوص در مقطع ابتدایی در این برهه نقش پررنگی دارد و تربیت دینی اگر در این زمان تحقق یابد دیگر در سنین بالاتر مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی در تعریف معلم بیان داشت: معلم کسی است که در کنار  تدریس علم، وظیفه اصلی‌اش پرداختن به امر تربیت است و به این ترتیب معلم فیزیک، هندسه، شیمی و جامعه‌شناسی هم چنین وظیفه‌ای دارند.

*ترویج عفاف و حجاب با اجرای درست سند تحول بنیادین

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را سندی برای تحقق تربیت دینی دانست و اظهار داشت:‌ سند تحول راهکارهای عام و خاصی در راستای ترویج عفاف و حجاب دارد و رسالت تربیت دینی را بر رسالت آموزشی ارجح می‌داند.

سحرخیز تصریح کرد: اگر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را خوب بفهمیم و خوب به آن عمل کنیم با تحقق تربیت دینی دیگر معضل عدم توجه به عفاف و حجاب، وجود نخواهد داشت.