معلول علی همت محمود نژاد گفت: بر اساس لایحه سال ۱۳۹۰ که از طریق وزارت کار به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، قرار بود توجه ویژه‌ای به وضعیت اشتغال معلولان شود که متاسفانه در آن مقطع، مجلس به این موضوع ورود پیدا نکرد. 

وی افزود: بر همین اساس، تصمیم گرفته شد که در اصلاحیه لایحه قانون حمایت از حقوق معلولان، به اشتغال این قشر توجه و در نهایت شرایط لازم برای از بین رفتن بیکاری و یا کاهش آمار آن در میان معلولان فراهم شود. 

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با تاکید بر غیر قابل قبول بودن آمار بیکاری در بین معلولان تصریح کرد: نرخ بیکاری در معلولان ۳ و نیم برابر بیشتر از افراد عادی است و این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا معلولان توانایی هایی دارند که با تکیه بر این توانایی‌ها می‌توان برای آن‌ها ایجاد اشتغال کرد. 

محمود نژاد با اشاره به علل بیکاری در میان قشر معلول کشور خاطرنشان کرد: عدم حمایت از بخش خصوصی در حوزه اشتغال معلولان و پرداخت نشدن سهم حق بیمه کارفرمایانی که اقدام به جذب افراد معلول در کارگاه‌های خود می‌کنند از جمله مواردی است که باعث شده کارفرمایان استقبالی از جذب نیروهای معلول نداشته باشند. 

وی افزود: بعد از مسکن، بزرگترین مشکل معلولان اشتغال است که در این زمینه باید تمهیداتی از سوی دستگاه‌های مسئول اتخاذ شود. 

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با اشاره به بی توجهی برخی وزارتخانه‌ها به جذب نیروهای معلولان اذعان کرد: برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت که بیشترین گزینش استخدامی را دارند به موضوع به کارگیری معلولان و قانون ۳ درصد جذب معلولان توجهی ندارند. 

محمود نژاد با ارائه راهکاری برای افزایش آمار اشتغال معلولان بیان کرد: حمایت ویژه از کارگاه‌های زودبازده به منظور جذب نیروهای معلول و ارائه تسهیلات به این کارگاه‌ها می‌تواند راهکاری مناسب برای افزایش آمار اشتغال معلولان باشد. 

وی با بیان اینکه " جذب معلولان در برخی از کارگاه‌ها می‌تواند به نسبت سایر افراد در اولویت قرار گیرد" گفت: در برخی از کارگاه‌ها از قبیل: کارگاه هایی که آلودگی صوتی در آن‌ها وجود دارد افرادی از جمله ناشنوایان می‌توانند بهترین گزینه برای استخدام باشند. 

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ادامه داد: نیروهای معلول می‌توانند برای فعالیت در حوزه صندوق داری و یا اوپراتوری بهترین گزینه‌ها باشند و لازم است تن‌ها دغدغه جذب نیرو در کشور وجود داشته باشد. 

محمودنژاد با انتقاد از دانشگاه آزاد در جذب معلولان تحصیل کرده تصریح کرد: از ۵ سال پیش و با وجود مکاتباتی که با دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با استخدام ۱۵۰ نفر از معلولان با مدرک دکتری شده است تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و امیدوار هستیم با تغییراتی که در دانشگاه آزاد صورت گرفته، نسبت به جذب این معلولان اقدام شود. 

وی تاکید کرد: اکنون برخی از معلولان حتی با مدرک دکتری نیز در استخدام‌ها با مشکل مواجه هستند و لازم است برای جذب این افراد تمهیدات ویژه تری اندیشیده شود.