خانم دکتر نصیری، متخصص ترمیمی دندان با اشاره به رعایت اصول بهداشتی اولیه در مورد دهان و دندان تاکید کرد: اگر هر فردی به سلامت دهان و دندان خود توجه کند، از پرداخت هزینه‌های بیشتر برای درمان های پیچیده، پیشگیری کرده است. البته مسواک زدن با خمیر دندان های حاوی فلوراید، استفاده از نخ دندان و مراجعه دوره ای به دندانپزشک از راه های پیشگیری محسوب می شوند.

وی با اشاره به نقش مسواک زدن در سلامت دندان افزود: اگر ما مسواک نزنیم، چند ساعت بعد از غذا خوردن یک لایه ای روی سطح دندان تشکیل می شود که به آن پلاک میکروبی گفته می شود. اگر روی این لایه باکتری های موجود در دهان قرار گیرد، قندها و کربوهیدرات های مواد غذایی را تجزیه می کند و تولید اسید می کند. این اسید خاصیت بیماری زایی دارد، هم موجب پوسیدگی دندان می شود و هم بیماری در لثه ها ایجاد می کند. با مسواک زدن لایه پلاک میکروبی را حذف می کنیم.

نصیری با بیان اینکه ساختمان دندان از مینا و عاج تشکیل شده است، گفت: مینا سخت ترین بخش دندان است، منتهی عاج ۷۰ درصدش از مواد معدنی تشکیل می شود. وی در پاسخ به این پرسش که چه خوراکی هایی بیشتر به دندان آسیب می زند؟، افزود: خوراکی های قندی و خوراکی هایی که می چسبد به دندان؛ تنقلاتی که کودکان استفاده می کنند و به طور مرتب اسیدی شدن در محل دندان ها ادامه می یابد و پوسیدگی اولیه ایجاد شده گسترده‌تر شده و عمیق تر می شود. پوسیدگی اولیه ممکن است علائمی نداشته باشد ولی زمانی که عمیق تر می شود، خوردن خوراکی های گرم، سرد، ترش شیرین باعث درد دندان می شود.

مسواک زدن

این متخصص ترمیمی دندان ادامه داد: همچنین جویدن غذا که فرد فشار روی دندان وارد می کند، دچار دندان درد می شود. گاه بیمار نیاز به عصب کشی هم دارد. ولی چون از ابتدا درد نداشته به پزشک مراجعه نکرده و متوجه بیماری اش نشده است. گاهی هم بیمار با شکسته شدن دندان (سطح رویی دندان) به پزشک مراجعه می کند، زیرا پوسیدگی از زیر دندان شروع شده و روی دندان سالم بوده است.

وی با بیان اینکه با افزایش سن تحلیل لثه ها اتفاق می افتد و سایش در ناحیه کنار لثه ها روی دندان ایجاد می شود، ادامه داد: البته غیر از افزایش سن، مساله وراثت در تحلیل لثه ها را نباید فراموش کرد. من در اینجا لزوم استفاده از نخ دندان را یادآوری می کنم، چرا که سطوح بین دو دندان با مسواک زدن پاک نمی شود و باید آن محل از نخ دندان استفاده کرد.

نصیری با بیان اینکه روزانه ۲ بار مسواک زدن در روز برای سلامت دندان و لثه ها مفید است، افزود: اما اگر فرد وسط روز مواد قندی یا مواد چسبنده به دندان استفاده می کند و نمی تواند مسواک بزند، حتما دندان ها را با آب بشوید. همه افراد باید شب ها قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده نمایند.

وی قدیمی ترین ماده پر کننده دندان (امالگام) را آلیاژی دانست که از ترکیب چند فلز به دست می آید، و گفت: روش کار کردن با این فنر راحت است؛ اما زیبایی و ظاهر آن خوب نیست. همچنین اگر دندان پر شده با امالگام مجددا دچار پوسیدگی می شود. باید حفره را تراش بیشتری بدهیم یعنی دندان را بیشتر خالی کنیم. همچنین جیوه به کار رفته در آن، بهداشت محیط زیست را به خطر می اندازد و چون نمی توان آن را بازیافت کرد، آب و خاک را آلوده می کند و مقادیر زیاد آن برای انسان زیانبار است.

این متخصص ترمیمی دندان با بیان اینکه کامپوزیت ها همرنگ دندان هستند، به بافت دندان می چسبند و نیاز به تراش زیاد ندارند، اظهارداشت: پزشک با توجه به شرایط مریض از پر کننده های نوع آمالگام، کامپوزیت و یا پروس لند استفاده می کند. پروسلند هم مقاومت بالایی دارد و هم به زیبایی لطمه نمی زند.