بر اساس تازه‌ترین مطالعات صورت گرفته، باروری از طریق "IVF" منجر به تولد نوزادانی می‌شود که در برابر بیماری سرطان بسیار آسیب‌پذیر هستند و زمینه ابتلا به انواع سرطان در آنها فراهم است. 

میلیون‌ها زن در سراسر جهان از طریق "IVF" برای بارداری اقدام می‌کنند و از این روش صاحب فرزند می‌شوند؛ این نوزادان همان‌هایی هستند که در چند سال ابتدایی تولد مبتلا به سرطان می‌شوند؛ شیوع ناباروری در زوج‌ها و شایع شدن استفاده از "IVF" موجب بیشتر شدن سرطان در بین نوزادان و کودکان شده است. 

نتایج یک مطالعه در مؤسسه ملی سرطان آمریکا تأیید می‌کند که روش‌های باروری غیر طبیعی، مهم‌ترین عامل ابتلای کودکان به سرطان است. 

از بین 243 هزار نوزاد متولدشده در این مطالعه، 98.3 درصد به صورت بارداری طبیعی ایجاد شده بودند؛ 1.1 درصد از طریق شیوه "IVF"، و کمتر از یک درصد هم بعد از درمان‌های OI (القای تخمک گذاری) ایجاد شده بودند.

بعد از پیگیری وضعیت این کودکان به مدت 11 سال، 1498 مورد نئوپلاسم، یعنی رشد بافت غیرعادی و جدید، شناسایی شد. اما محققان دریافتند نرخ بروز نئوپلاسم در بین کودکان ایجادشده از طریق "IVF"، بالاترین میزان و در نوزادان متولد شده به شیوه IO کمترین میزان در مقایسه با نوزادان عادی بود.

نئوپلاسم که در زبان عامیانه تومور نیز نام می‌گیرد، یک بافت غیر طبیعی ناشی از زایش و رویش تازه (نئوپلازی) در سلول‌هاست که رشد آن از رشد طبیعی بافت مربوطه و بافت اطراف آن بیشتر است؛ نئوپلاسم توده غیر عادی بافت را نشان می‌دهد که در زمان تقسیم بیش از اندازه سلول‌ها یا مرگ سلول‌ها در صورت نیاز پدیدار می‌شود.