امواج وای فای همواره به این دلیل که در موارد متعددی از جمله ارتباطات و مکان‌‌یابی‌های جغرافیایی مورد استفاده است، بسیار تحت بررسی قرار داشته و دارد. این امواج امروزه به قدری پر کاربرد هستند که بیشتر کاربران روز و شب خود را در بین این امواج ‌می‌گذرانند.

 همه می‌دانیم ‌امواج وای فای از مودم شروع و به دستگاه کاربر ختم می‌شود؛ دقیقا مشابه امواج بلوتوث و گوشی تلفن. اما بر خلاف امواج گوشی تلفن همراه، سیگنال‌های WiFi بر روی نقطه خاصی از بدن تجمع و تمرکز ندارند. در صورتی که گوشی تلفن همراه، از آنجایی که کاربر آن را نزدیک گوش و سر خود مورد استفاده قرار می‌دهد، امواج مستقیم‌ بر‌ سر و مغز انسان اثر‌گذارند و جمجمه انسان توانایی جلوگیری از امواج وای فای برای نفوذ در مغز را ندارد.

امواج وای فای چیست؟

WiFi مخفف کلمات Wireless Fidelity می باشد و در حقیقت یک شبکه بی سیم است که مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می کند. برقراری ارتباط با شبکه بی سیم شباهت زیادی به یک ارتباط رادیویی دو طرفه (مانند بی سیم پلیس) دارد.

خطرات امواج وای فای

خطراتی که برای وای فای عنوان شده است بیشتر شامل موارد زیر می شود:

اختلال شناختی و عدم تمرکز

بی خوابی

عدم رشد و نمو اطفال بخصوص در دوران جنینی

اختلال در کار کرد مغز

کاهش باروری

کاهش اسپرم و در نتیجه نازایی

تپش قلب

افزایش استرس

بررسی های زیادی روی این موارد صورت گرفت، نتایج نهایی که از این بررسی ها بدست آمده است دریافتند که ترس و خطرات امواج وای فای به آن میزانی که در جامعه القا شده است نیست و در بسیاری از موارد بی خطر و یا آنقدر کم خطربوده که قابل توجه نیست. میزان تاثیر امواج وای فای به مغز و انرژی که منتقل می شود از حد استاندارد بالاتر نبوده و جای ترس و نگرانی وجود ندارد.

محققان آزمایش‌ها و بررسی‌های بسیاری‌ روی امواج وای فای ‌کرده‌اند و به این نتیجه رسید‌ه‌اند که شاید این امواج، منجر به بروز سرطان مغز در انسان شود. در سال ۲۰۱۱ آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) امواج WiFi را در گروه عوامل ‌«احتمالا» سرطان‌زا برای انسان طبقه بندی کرد.

مضرات وای فای

اما می‌توان درباره ‌مضر بودن امواج رادیویی، به عوامل متعددی اشاره کرد. امواج وای فای وقتی پخش شوند در همه جا هستند. حتی اگر در زمان شب مودم خود را خاموش کنید، باز هم تحت تأثیر امواج WiFi که از خانه همسایه می آید هستید. نکته بسیار بااهمیت آنکه بنا بر تحقیقات، کودکان در معرض خطر بیشتری از بزرگسالان در محیط های محاصره شده با امواج وای فای قرار دارند و احتمال دچار شدن آنها به اختلالات ذهنی در دوران رشد از این جهت بیشتر است.

مضرات امواج وای فای در بارداری

امواج وای فای یک دوز ایمن و سالم دارند و از آن حد که گذشت دیگر به عنوان یک خطر محسوب می‌شوند. صرف استفاده از موبایل برای خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر این استفاده از حد مجاز تجاوز کند، خطرناک خواهد بود. دستگاهی برای اندازه‌گیری دوز مجاز امواج رادیوفرکوئنسی وجود ندارد و این را خود مادر مشخص می‌کند مثلا روزی که از موبایل بیشتر استفاده می‌کند، دچار سردرد می‌شود؛ وقتی در اثر استفاده زیاد از موبایل دچار سردرد و ناراحتی‌هایی شد یعنی امواج بیش از حد مجاز روی او تاثیر گذاشته و این ممکن است خطراتی هم برای جنین ایجاد کند. تا حد امکان بانوان باردار نباید در معرض این امواج قرار گیرند به عنوان مثال در مورد ام.آر.آی که امواج مغناطیسی و رادیویی با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گویند در ۴ ماه اول دوران بارداری نباید انجام شود چون برای جنین ضرر دارد.

 

مضرات وای فای در بارداری

جلوگیری از خطرات وای فای

باید تا جایی که امکان دارد استفاده از اینترنت وای فای و یا تلفن همراه را کاهش دهیم یعنی زمانی که نیازی به استفاده وجود ندارد آنها را خاموش کنیم.

همیشه سعی کنیم تا جایی که امکان دارد از مولد اشعه دور باشیم. یعنی اگر از مودم های وای فای استفاده می کنیم سعی کنیم تا آنها را در اتاق خواب  قرار نداده و نسبت به آن فاصله داشته باشیم. این اصل برای استفاده از دستگاه مایکروویو (واژه همگانی و رایج آن ماکروفراست) و یا تلفن همراه نیز وجود دارد به طوری که زمانی که از این دستگاه استفاده می کنیم سعی کنیم در زمان استفاده از آن فاصله لازم را داشته باشیم. این اصل در مورد استفاده از تلفن همراه نیز وجود دارد یعنی زمان استفاده از تلفن همراه سعی کنیم از هندزفری با سیم استفاده کرده و یا اینکه تلفن را روی بلندگو قرار داده و از تماس مستقیم با صورت بپرهیزیم.

در مکان هایی که امکان فاصله گرفتن از منبع انرژی وجود ندارد باید با ایجاد حصاری مانند چوب بین فرد و منبع انرژی فاصله ایجاد کرد که البته این موضوع در مورد امواج اینترنت وای فای و یا تلفن همراه کاربرد ندارد و فقط در مورد امواجی مانند مایکروویو  و یا در رادیو لوژی ها کاربردی است.

اینگونه منابع، انرژی های بزرگی ندارند که فکر کنیم آسیب زیادی به بدن وارد می کند ولی استفاده از آن باید مدیریت شود یعنی زمانی که نیازی به استفاده وجود ندارد دستگاه را خاموش کنیم که در این زمینه باید فرهنگ سازی شود. با این وجود برخی از افراد بدون اینکه خود نیز اطلاع داشته باشند نسبت به  وجود امواج آلرژی دارند به طوری که مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود ۱۶ درصد از افراد در جهان به امواج الکترونیکی آلرژی دارند و لذا اینگونه افراد باید در استفاده از اینگونه تکنولوژی ها احتیاط کنند.

وای فای

تاثیر کاکتوس بر امواج وای فای

چندی پیش در فضای مجازی خبری بسیار دست به دست همه می چرخید ، مطلب از این قرار بود که اگر گلدان با کاکتوسی را در اطراف مودم قرار دهیم امواج وای فای را به خود جذب می کند. درواقع اینگونه نیست و این مطلب به هیچ عنوان صحت علمی ندارد چرا که این امواج امواج کوری هستند که بصورت پالس منتشر می شوند و کل محیط را بصورت شعاع های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند و هرچه دور تر شویم قطر دایره بیشتر خواهد شد و فقط میزان تماس ما با امواج کم می شود.

اگر این گیاه بخواهد امواج وای فای را به خود جذب کند در آن هنگام وای فای نیز قطع خواهد شد لذا در بهترین حالت آن هم اگر گیاه بزرگی باشد شاید بتواند به عنوان یک حصار عمل کند.