به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اسیدی شدن قطب شمال می تواند سلامت و بقای اکوسیستم آسیب پذیر و شکننده این ناحیه را به شدت تهدید کند.

نمایندگان حاضر در این همایش تاکید کردند: پس از آغاز عصر صنعتی تاکنون، میزان اسیدی شدن اقیانوس ها در سراسر جهان ۳۰ درصد افزایش یافته و اکنون آلودگی به بالاترین میزان خود طی ۵۵ میلیون سال گذشته رسیده است.

کارشناسان متذکر شدند که آب های قطب شمال به دلیل سرد بودن، در برابر این گاز گلخانه ای، آسیب پذیرتر هستند چرا که آب های سرد، اغلب دی اکسید کربن بیشتری جذب کنند. همچنین این اقیانوس با آب های تازه ای که از رودخانه های دیگر به آن سرازیر می شوند و نیز به دلیل ذوب یخ ها نمی تواند به لحاظ شیمیایی و طبیعی، اثرات اسیدی دی اکسید کربن را مهار کند. علاوه بر این، افزایش ذوب یخ ها سبب افزایش حجم آب و در نتیجه قدرت جذب بیشتر دی اکسید کربن می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در ایسلند و دریای « بارنتز» واقع در اقیانوس منجمد شمالی، میزان PH آب طی دهه های اخیر و پس از دهه ۱۹۶۰ میلادی حدود ۰.۰۲ درصد کاهش یافته است.

حتی اگر افزایش حجم دی اکسید کربن در جو بطور کامل هم متوقف شود، ده ها هزار سال طول می کشد تا اقیانوس ها به میزان اسیدیته خود تا پیش از عصر صنعت بازگردند.

برخی از پدیده های زیست محیطی آشکاری که در پی اسیدی شدن آب اقیانوس ها رخ می دهند عبارتند از تخریب مرجان ها، تخریب پوسته آهکی نرم تنان، خرچنگ ها، عروس های دریایی و پروانه های آبی که قابلیت آهک سازی آنها را با مشکل مواجه می کند.

برخی از گونه های آبزیان نظیر « ستاره شکننده » ها نیز که بسیار شبیه به ستاره دریایی هستند در آب های اسیدی در معرض خطر مستقیم قرار می گیرند و در نتیجه صنعت ماهیگیری، جهانگردی و زندگی مردم بومی در این منطقه به مخاطره خواهد افتاد.