به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد در دیدار جمعی ازخواهران بسیج اصناف تهران از مرکز تحقیقات زن و خانواده ضمن تبیین دیدگاه ها وفعالیت های این مرکز در حوزه مطالعات زنان و خانواده، افزود: بسیاری از ما فکر می کنیم منظور از کوثر در قرآن حضرت زهرا (س) است، در حالی که برخی از روایات کوثر را به امیرالمومنین (ع) و برخی دیگر برفرزندان و نسل آن حضرت تطبیق داده اند و در واقع حضرت زهرا (س) سرچشمه کوثر هستند.

وی اظهارکرد: موضوع مورد نظر ما نیز مربوط به نسل، فرزندآوری و تحول در خانواده بوده و در کشور ما پنجاه سال است که خانواده درحال دگرگونی است و کاهش آمارهای رشد جمعیت در ایران از مشکلات اساسی کشور می باشد.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه در۳۰ سال گذشته سریع ترین روند کاهش رشد جمعیت در دنیا مربوط به ایران بوده است، افزود: تداوم این روند عوارضی مانند تجرد زیستی، پیرشدن جمعیت و بحران سالمندی را به همراه خواهد داشت.

وی یکی از مهم ترین عوامل کاهش رشد جمعیت را تحولات فرهنگی دانست و افزود: انتخاب سبک زندگی مادی، تغییر الگوها و فردگرایی، نشأت گرفته از تحولات فرهنگی است.

حجت الاسلام زیبائی نژاد گفت: گاهی درجوامع تحولاتی اتفاق می افتد که مردم نسبت به آن ها بی تفاوت هستند. این تحولات را باید رصد کرد، باید نهادهایی باشند که دیده بانی کنند و نگرانی ها را به جامعه علمی و مردم اطلاع دهند.

وی در ادامه افزود: در جهان جدیدی که مسائل پیچیده و درهم تنیده شده است، مسئله مادری و فرزندآوری، همسری و حضور اجتماعی زن و بررسی مشکلات اعتقادی و اجتماعی آن نیاز به مطالعه دارد.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با طرح سوالاتی همچون اینکه آیا به رابطه اشتغال و تحصیل در رشد طلاق و عوارض این پدیده اندیشیده ایم؟ آیا به اصلاح نظام آموزشی درخدمت خانواده فکر کرده ایم؟ آیا تاثیرشروط ضمن عقد در تحولات خانواده بررسی شده است؟ گفت: این ها مسائلی است که باید نهادهای رصد کننده آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند، درغیراین صورت بسیاری از قوانین مصوب نیز نفعی به خانواده وجامعه نمی رسانند ومشکلات رفع نخواهند شد.