معصومه ابتکار در مراسم افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور گفت: خوشحالیم که در جهت تحقق برنامه‌های مهم دولت که دسترسی آزاد مردم به اطلاعات بود گام برداشتیم به ویژه که این اطلاعات وضعیت آلاینده‌ها و کیفیت هوا باشد. این سامانه از هر جهت اهمیت بسیار زیاد دارد و از رونمایی آن خیلی خوشبختیم.

وی افزود: متأسفانه در مقاطعی بویژه تا سال 92 تعداد زیادی از دستگاه‌ها با مشکلاتی مواجه بود که عملاً قابل استفاده نبودند اما خوشبختانه تمام این نواقص در این سالها رفع شد و اکنون 20 درصد هم به دستگاه‌ها اضافه شده است.

ابتکار تصریح کرد: موضوع کیفیت هوا و پایش ذرات آلاینده‌های دیگر برای ما بسیار اهمیت دارد و دسترسی مردم به اطلاعات که خودشان بتوانند مستقیماً در جریان وضعیت هوا قرار بگیرند برای ما بسیار مهم است و این موضوع می‌تواند در تصمیم‌گیری و رفتار روزمره مردم نیز تأثیر بگذارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همکاری بین بخشی خوبی داریم و قطعاً این همکاری با سازمان هواشناسی، مدیریت بحران و وزارت کشور را توسعه خواهیم داد سازمان حفاظت محیط زیست هم در خصوص سنجش آلاینده‌های ویژه مثل بنزن و هم در حوزه آلاینده‌های آلی پایدار دستاوردهایی را داشته است که برخی از این آلاینده‌ها ناشی از فعالتی پسماندسوزها است اما اکنون سنجش اینها را به طور کامل می‌توانیم انجام دهیم.

ابتکار افزود: با شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های معتمد کار می‌کنیم که کنترل و نظارتشان بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و توان افزایی و آموزش آنها نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد. پایش در سطح کشور شامل آب، خاک، هوا، وضعیت دریاها و دریاچه‌ها و رودخانه‌ها را نیز می‌توانیم انجام دهیم. وظایف آزمایشگاه‌های معتمد هم ر و به افزایش است زیرا فعالتی مرتبط با پسماندها و آلاینده‌ها روز به روز بیشتر می‌شود که بنابراین پایش آن هم باید بیشتر شود که این خود، زمینه‌ای برای اشتغال کارشناسان و متخصصان به شمار می‌رود.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: از استانها خواستیم خیلی جدی وارد پایش کنترلی شوند که تنها در استان تهران بیش از 3 هزار واحد صنعتی پایش شده و در سراسر کشور هم پایش منظم خوبی انجام می‌شود.

ابتکار با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس گفت: ما اکنون قانون جدید با رویکرد و تکالیف جدید داریم و باید برای اجرای آن آمادگی لازم را پیدا کنیم. در این قانون حتی به بحث آلودگی صوتی و امواج هم پرداخته شده که همه اینها مسئولیت ما را دشوارتر می‌کند.

وی گفت: به زودی نرم‌افزار موبایلی سامانه آنلاین آلودگی هوا هم در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که هر شهروند می‌تواند روی گوشی خودش این اطلاعات را در اختیار داشته باشد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی دربارهٔ پارازیت‌ها اضافه کرد: دولت یازدهم اولین دولتی بود که به شکل رسمی و جدی به موضوع پارازیت‌ها ورود کرد چون این موضوع مطالبه مردم بود. یک کمیته فرابخشی با مسئولیت وزارت ارتباطات در این حوزه تشکیل شد. این کمیته قرار شد مراکزی که امواج خارج از استاندارد ساطع می‌کنند را پیگیری و به طور کلی بررسی کند که آیا امواج با استانداردهای لازم همخوانی دارند یا نه. در نهایت با حضور وزرا جلساتی تشکیل و جمع‌بندی اعلام شد.

ابتکار ادامه داد: این کمیته اعلام کرد این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد و وزارت ارتباطات مسئولیت پایش این موضوع را به عهده گرفت و در آخرین گزارشی که از آنها گرفتیم به ما اطمینان دادند که این مسئله تا حدی مهار شده است اما در قانونی که در مجلس تصویب شد این اختیار نظارتی کلی را سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده و اکنون بدنبال تجهیز و آماده‌سازی برای ورود به پایش امواج نیز برویم.

معاون رئیس جمهور درپایان در پاسخ به پرسشی دربارهٔ دکل‌های مخابراتی گفت: فاصله کم دکل‌های مخابراتی نسبت به حریم مناطق مسکونی نگران کننده است اما مسئولیت این موضوع با شهرداری است که امیدواریم ضوابط با نظارت وزارت ارتباطات رعایت شود.