از هر سه فردی که به سن بازنشستگی می رسند یک نفر به سرگیجه مبتلا است که اغلب به مشکلات گوش داخلی برمی گردد و با محرک های ساده ای همچون غلت زدن در رختخواب و یا نگاه کردن به دو طرف جاده برای عبور از آن، بروز می کند.

 

اما یک مطالعه نشان داده است که با انجام روزی پنج دقیقه حرکات ساده سر می توان به علائم این سرگیجه خاتمه داد.

 

به گفته محققان، تکان دادن ساده سر به دفعات باعث می شود که مغز به حرکاتی که معمولا موجب سرگیجه می شوند عادت کند و در نتیجه از غش کردن و افسردگی جلوگیری می شود.

 

محققان دانشگاه ساوتهمپتون خاطرنشان کردند که در عین حال، این ورزش ها اگر طبق یک برنامه اینترنتی رایگان به نام 'بازآموزی تعادل بعد از تنها شش هفته' دنبال شود تاثیر بیشتری دارد.

 

این ورزش ها ابتدا با آرامی با حرکت های پایه از جمله تکان دادن سر با چشم های بسته، چشم های باز یا چشم های ثابت بر یک نقطه مشخص، آغاز می شوند.

 

همچنین این حرکات می توانند شامل حرکات طراحی شده ای باشند که مبتلایان می دانند انجام آنها باعث سرگیجه می شوند و نیز شامل ورزش های آرامش بخش باشند که اضطراب و تشویش فرد را کاهش می دهند.

 

از سوی دیگر برای اینکه این حرکات تاثیر داشته باشند باید معمولا روزی پنج تا ده دقیقه برای شش هفته انجام شوند.

 

محققان در این مطالعه 296 بیمار را که یا توصیه های پزشکی مرتبط را رعایت می کردند یا برنامه اینترنتی بازآموزی تعادل را پیگیری می کردند، بررسی کردند.

 

نتیجه این بررسی نشان داد که تاثیر انجام این حرکات برای بزرگسالان 50 ساله و مسن تر دو برابر بیشتر از توصیه هایی بود که برای برطرف ساختن سرگیجه از پزشک دریافت می کردند.نتایج این بررسی نشان داد که این حرکات بعد از سه تا شش ماه سطح علائم سرگیجه را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهند.