احمد رضایی گفت: یکی از شایعترین مشکلات والدین، غذا نخوردن کودکان است که منجر به ایجاد نگرانی آن‌ها از نرسیدن مواد مغذی به بدن و سوء تغذیه در کودکان شده است این در حالی است که کودکان در مراحل اولیه قادر به درک شرایط نبوده و در غذا خوردن، نیاز به کمک والدین دارند.

وی افزود: سبک زندگی و شیوه‌های فرزندپروری در در والدین می‌تواند در بدغذایی یا کم غذایی کودمان تأثیرگذار باشد. همچنین بروز برخی بیماری‌ها در کودکان مثل عفونت مجاری ادراری میتواند موجب کم غذایی فرزند شود. در این بین نقش رفتاری والدین در برخورد با کودکان مهم تلقی می‌شود.

متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: استفاده از روش تنبیه غذایی توسط پدر و مادران، از جمله عوامل تأثیرگذار در بدغذایی کودکان است که با مجبور کردن به خوردن غذاهایی که کودک دوست، اقدام به تنبیه آن‌ها کرده و موجب کم اشتهایی و بی میلی فرزندان می‌شود. همچنین والدین نباید نسبت آداب غذا خوردن کودکان سخت گیری کرده و آن رابه عملی اجباری برای فرزند تبدیل کنند.

وی اذعان داشت: با رعایت ساعات خوردن غذا، اهمیت این کار را به فرزندان خود نشان داده و برنامه ریزی و دقت در نوع تغذیه را از کودکی به آن‌ها یاد دهید و در قبال غذاهایی که اشتیاق به خوردن ندارد، اصرار نکنید.

رضایی در خصوص نگرانی مادران نسبت به نوع تغذیه کودکان گفت: مادران همیشه نسبت به نوع تغذیه کودکان خود نگرانند و معمولا به اجبار و حتی با دوییدن دنبال بچه ها، اصرار به خوراندن غذا به کودکان خود دارند این در حالی است که نه تن‌ها نمی‌توانند به تغذیه کودک کمک کنند بلکه اشتیاق فرزند را در خوردن از بین برده، به کوک یاد می‌دهند که از ترفند غذا برای جلب توجه استفاده کنند. براین اساس توصیه می‌شود مادران اجازه غذا خوردن را به کودک داده و خارج از چارچوب نظافت، آن‌ها را در خوردن راحت غذا همراهی کنند.

وی در ادامه افزود: با عکس العمل‌های به موقع والدین در مقابل فرزندان، می‌توان به آموزش کودکان در غدا خوردن کمک کرد. اگرغذایی را دوست نداری به اجبار آن ار مجبور به خوردن نکنید و بسیار عادی و با بی اهمیتی نسبت به غذای کودک رفتار کنید. با تکرار این رفتار، به مرور زمان کودک آن غذا را خورده و دیگر جلب توجه نمی‌کند. همچنین فرامو نشود هرگز از دغذایی کودک در جمع حرفی نزنید وآن را نسبت به غذا حساس نکنید. بلکه باید حس مشارکت کودک را در غذا خوردن تقویت کرد.

متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: غذا خوردن در جمع هم سن و سالان و توجه به علاقه کودکان به غذاها، حس خوبی به کودکان می‌دهد و والدین با این اقدام می‌توانند کودکان را به خوردن مشتاق کنند. اعمال سلیقه، استفاده از ظروف مخصو کودکان، چایگزینی مواد مختلف به جای موادی کهکودک دوست ندارند و ایجاد جذابیت در غذاها، فرزندان را به خوردن غذای خود ترغیب می‌کند.

وی در پایان عنوان کرد: اعضای خانواده بهترین الگو برای کودکان هستند و عادت‌های غذایی از رفتار غذایی این افراد در کودکان ایجاد می‌شود. براین اساس مصرف مواد مفید و مغذی در خانواده، به کودک آموزش می‌دهد که از این غذا‌ها استفاده کند؛ بنابراین خانواده باید نخوردن تنقلات، آن‌ها را به مصرف مواد غیر مفید، برحذر دارد؛ و در صورت نخوردن غذا، از دادن بیسکویت و ... به کودکان بپرهیزد تا جایگزینی برای سیر شدن پیدا نکنند چرا که این امر باعث می‌شود یا به مصرف غذاهای ساده مثل نان و پنیر قانع شوند یا پیامد کار خود، یعنی گرسنگی را درک کنند. با این وجود در صورت عدم درمان بدغذایی کودکان با روش‌های مذکور، حتما به متخصصان کودک مراجعه کنید.