به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اسفندیار رحیم مشایی در سخنانی در مراسم پایانی نخستین جشنواره شعر بهار که شامگاه دوشنبه (۱۶ اردیبهشت ماه) برگزار شد، گفت: اسفندیارم و کینه ای از رستم در دل ندارم!

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد که در سالن اجلاس سران سخن می گفت، ادامه داد: با هم تاریخ کشور عزیزمان و ملت بزرگ مان را می سازیم. فصل حماسه، فصل پاک کردن کینه ها و زدودن نفرت هاست. سوءتفاهم نشود که اگر به بهانه بهار از اسفند دعوت می کنند، اما بدانید که اسفند پشت به زمستان دارد و رو به بهار.

مشایی با طرح این سؤال که چرا این همه تو را بهانه می کنند، اظهار کرد: من با خود فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که گناه من این است که یار اسفندیارم، اما از قدیم الایام مردان و زنان ما به یاد دارند که با سوزاندن ما چشم بد را از خود دور می کردند. اسفند را می سوزانند تا ساحت قدسی مردان پاک و آگاه و هوشیار و بابصیرت ایران عزیز اسلامی مان از چشمان بد در امان بماند و مصونیت یابد و این افتخار بزرگی است.

مشاور رییس جمهور همچنین درباره « زنده باد بهار» و به کار بردن مکرر واژه « بهار» یادآور شد: بارها گفتیم که عنوان بهار خیلی خیلی بالاتر از آن است که از آن به یک واژه سیاسی برای یک حزب و یک گروه تعبیر کنیم. ظرفیت آن بالاتر از این هاست. انتخابات مهم است، حماسه مهم است، اهتزاز پرچم پرافتخار میهن مان مهم است. سرزمین ایران، مدفن پاک شهیدان است. همه این ها درست؛ اما بهار یک حقیقت مجسم دارد. در عالم هستی، خدا بهار است و در عالم امکان وجود امام عصر (عج) بهار است.

مشایی تأکید کرد: اگر دوستانی هستند که مایل اند همچنان از بهار برای تحقق منویات سیاسی خود بهره ببرند، مانع نیستم؛ اما خواهشم این است که آن جایگاه رفیع بهاری یعنی وجود نازنین امام (عج) فراموش نشود. « زنده باد» بهار فرزندِ شجاع ملت در سازمان ملل فراموش نشود.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که انسان بالاترین ظرفیت آفرینندگی و خلق را دارد، گفت: این افتخار انسان است و این افتخار را انسان از خدا به دست آورده است و به همین خاطر خداوند به خودش آفرین می گوید. هیچ چیز دیگری به غیر از انسان نیست که خداوند نسبت به آن به خود تبریک بگوید. اما این یکی از جنس خودش است، یعنی می تواند با او خلوت کند. خداوند با انسان خلوت می کند. وقتی می گوید ما از رگ گردن به شما نزدیک تریم یعنی خدا با انسان بیش تر از انسان خلوت می کند و البته خلوت کردن یکی از جلوه های بروز عشق و محبت است.

مشاور رییس جمهور همچنین با بیان این که « همچنان که بهار مظهر خلق و آفریدگاری است، نمایشی است از زایش و آفرینش و شعر هم مظهری از آفرینش و زایش است» ، یادآور شد: اساسا هنر و علم این گونه اند. اولین انسان های مصنوعی که ساخته می شوند، مهندس اند. من خودم مهندس ام، اما می خواهم بگویم که مهندسان ساده ترین انسان ها هستند و اگر بشر یک روز بخواهد در سطوح بالاتر انسان بسازد، باید شاعر بسازد. آن جا که سخن از فهم بالاتر است، جایگاه هم بالاتر است.

به گزارش ایسنآ، در بخش دیگری از مراسم پایانی نخستین جشنواره شعر بهار، حجت الاسلام بهمن شریف زاده، رییس شورای سیاست گذاری این جشنواره، اظهار کرد: استادی داشتم اهل دل که می فرمود هرکس عارف شود، شاعر می شود. چون او را به قوت باور داشتم، پذیرفتم، ولی تفسیری روشن از سخنش نداشتم. اما بعدها یافتم که هرکس عارف شد، به ساحت دل راه یافت و آن که اهل دل شد، عمیق می بیند، شوریده می شود و شور می آفریند و دیری نمی پاید که دلنوشته هایش آتشی بر سوختگان عالم می زند، اما آن کس را که راهی به دل نیست، نمی بیند، عاطفه ای را برنمی انگیزد و احساسی را به خروش نمی آورد.

او ادامه داد: اگر هنر تبیین زیبای واقعیت یا خیال باشد که هست و اگر هنرمند کسی است که به زیبایی دریافت های خود را تبیین می کند که هست، پس اوست که می تواند با آفرینش زیبای آرمان ها و آرزوهای انسانی در قالب های دیداری یا شنیداری، مخاطبانش را به فضای خرم آرزوهای زیبای بهاری برده و عواطف انسانی را برانگیزد، گاه چشم بینندگان را ساعت ها به نقش آفرینی هایش خیره و گاه مبهوت از شنیدن نغمات موزون خود کند.

شریف زاده در ادامه با اشاره به تأثیر هنر هنرمند خاطرنشان کرد: از این روست که هنرمند، رساترین زبان برای انتقال آرمان های بلند انسانی است و هم از این روست که هنر از برجسته ترین عنایات خداوندی و ارزشمندترین افاضات آفریدگار هستی است که باید آن را ارج نهاد و قدرش را دانست و شکرش را به جا آورد.

او سپس به سروده های انقلابی شاعران مبارز اشاره و اظهار کرد: آرمان های بلندی همچون عشق، عدالت، صلح و آزادی را با صدای رسای هنر می توان طنین انداز کرد و عواطف آحاد مردم جهان را با هنر می توان برانگیخت. سروده های انقلابی شاعران مبارز همیشه گرمابخش جمع انقلابیون عدالت خواه و آزادی طلب بوده و آن ها را در مسیر مبارزه با ستمگران به شور آورده و مقاومت شان را شدت بخشیده است.

رییس شورای سیاست گذاری جشنواره شعر بهار عنوان کرد: ارزش والای هنر، بار مسؤولیت هنرمند را سنگین و او را موظف به صرف استعداد خود در راه تحقق آرمان های انسانی می کند؛ چرا که استعداد هنری، نعمتی بسیار ارزنده است که خداوند در وجود هنرمند نهاده و بر هر نعمتی شکری واجب است. این استعداد برای این به انسان عطا شد که به سعادت برسد و سعادت در نزدیک شدن به سرچشمه ی زیبایی است.

شریف زاده در پایان سخنانش اظهار کرد: هنرمندی که استعداد خود را پیوسته در راه تبیین ارزش های زیبای الهی انسانی به کار می برد، از دیگران پیش تر است و گوی سبقت از ایشان می رباید و آن که استعدادش را صرف التذاذات و ابتهاجات پست مادی کند، به کفران نعمت گرفتار شده و به کمال مطلوب انسانی دست نمی یابد.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم، دکتر اشرف آریان پور که قرار بود از او تجلیل شود، در میان تشویق حاضران روی سن رفت و گفت: من یک معلم کم سواد بیش تر نیستم. آن قدر در این مملکت استادان خوب زیاد است که خیلی مانده تا نوبت به من برسد. من سال های زیادی خارج از ایران بودم و در هر گوشه این دنیا هنرمندان و دانشمندان زیادی می دیدم که آدم به آن ها افتخار می کند.

او ادامه داد: به عنوان یک معلم افتخار می کنم که در این کشور زندگی می کنم. من با این که امکان تدریس و اقامت در خارج از کشور را داشتم و دارم، اما هرگز حاضر نیستم این مملکت را ترک کنم.

سخنان دکتر اشرف آریان پور که مجری از او به عنوان کارشناس هنری و پسرخاله سهراب سپهری یاد می کرد، با تشویق مکرر حاضران روبه رو شد. در ادامه نیز حجت الاسلام بهمن شریف زاده و اسفندیار رحیم مشایی از او تجلیل کردند.

تقدیر از محمدجواد محبت توسط حجت الاسلام امیری فر و امیدی شهرکی (مدیرعامل ایرنا) و همچنین اجرای برنامه توسط گروه موسیقی « میراث» از جمله دیگر برنامه های مراسم پایانی نخستین جشنواره شعر بهار بود.

به گزارش ایسنا، حضور هنرمندانی مانند افسانه بایگان، امید زندگانی، محمدرضا عرب و چیستا یثربی و همچنین حمید درخشان - مربی فوتبال - در این مراسم جالب توجه بود. آن ها به عنوان میهمانان ویژه در ردیف اول سالن قرار گرفته بودند و هنگام اهدای جوایز نیز به همراه رحیم مشایی و سایرین روی سن رفتند.

از دیگر برنامه های این مراسم تجلیل ویژه از دکتر میرجلال الدین کزازی – استاد ادبیات و نویسنده - بود که گفته شد، او به دلیل سرما خوردگی در مراسم حضور نیافته است.

برگزیدگان جشنواره شعر بهار نیز به این شرح معرفی شدند:

هیأت داوران جشنواره شعر بهار در بخش طنز هیچ اثری را شایسته رتبه اول، دوم و سوم ندانست، اما از دو شعر نصرالله بیگی و احسان محمدی تقدیر کرد.

در بخش شعر نیمایی نیز بدون انتخاب اثر اول و دوم، محمد صارم به عنوان نفر سوم انتخاب و از علی سلیمانی تقدیر شد.

همچنین هیأت داوران در بخش شعر سپید اثری را به عنوان رتبه اول، دوم و سوم انتخاب نکرد و امین خانپرور، لیلا منجزی و آرمیتا مرادی شایسته تقدیر شدند.

در بخش قالب های دیگر هم علی فردوسی سوم و از امیر توانا، نعمت الله شمسی پور، محمدرضا عظیمی، هادی فردوسی و علیرضا قنبری تقدیر شد.

هیأت داوران جشنواره شعر بهار در بخش ترانه پیام جهانگیری را به عنوان نفر دوم و رضا نیکوکار را به عنوان نفر سوم معرفی کرد. همچنین از مریم تیتنی تقدیر شد.

در بخش شعر در قالب رباعی، امین شیرازی و حسین طاهری سوم شدند. همچنین از محسن کاویانی تقدیر شد.

هیأت داوران جشنواره شعر بهار در بخش غزل، علیرضا رجبعلی زاده کاشانی را اول معرفی کرد. احمدرضا قدیریان و محمدحسین ملکیان هم دوم شدند و محرابی سوم شد. وحید طلعت، سیدمهدی نژادهاشمی و لیلا عبدی هم در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین نیوشا انصاری، شاعر ۹ ساله، جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت.