به گزارش پارس ، این بازیگر تئاتر در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: اوضاع تئاتر به جایی رسیده که حتی بازیگرانی مانند من که همیشه در تئاتر متمرکز بوده ایم، زمانی که با پیشنهاد جدیدی برای بازی در تئاتر روبه رو می شویم، اول درباره مسایل مالی اش می پرسیم.

او با اظهار تاسف از تجاری شدن تئاتر در چند سال اخیر افزود: در این وضعیت هنرمند ناچار است به سمت راضی کردن تماشاگر برود نه اینکه تماشاگر را به سمت خود بیاورد، جالب این جاست مدیران فرهنگی هم مدام از ارتقای فرهنگی دم می زنند اما تنها کاری که انجام نمی دهیم همین ارتقای فرهنگی است.

صابوی یادآور شد: در وضعیت فعلی، مخاطب را به سمت ساده پنداری می بریم و این کار هم سطح سلیقه تماشاگر را پایین می آورد و هم ما را از ارزش می اندازد یعنی اگر یک مخاطب سخت گیر و فهیم به تماشای نمایش مان بیاید، به ما ایراد می گیرد و مورد انتقاد او قرار می گیریم.

بازیگر نمایش « ترن» اظهار تاسف کرد: در این وضعیت خودمان هم به خود رحم نمی کنیم و به ریشه یابی مشکلات نمی پردازیم. اگر مرکز هنرهای نمایشی برای پرکردن چاله چوله های خود هزار تا شورا نگذارد، هنرمند هم تکلیف خودش را می داند که قرار است حمایت شود به سمت سلیقه واقعی هنری اش می آید ولی متاسفانه الان وضعیت طوری است که پر شدن سالن در گرو رضایت تماشاگر است و هنرمند ناچار است به گیشه تکیه کند تا بتواند دستمزد گروه را بپردازد.

صابونی که با نمایش « خانه سربی» دومین تجربه همکاری اش را با علی نرگس نژاد پشت سرمی گذارد، درباره این همکاری توضیح داد: علی نرگس نژاد جز کارگردان هایی است که خیلی به کار بازیگری ارزش می دهد تا جایی که گاه به بازیگری پیش از کارگردانی فکر می کند، در هر صورت این یک روش کارگردانی است که بازیگر محور است.

او درعین حال به دیگر ویژگی کارگردانی علی نرگس نژاد اشاره کرد و به ایسنا گفت: علی کاملا به متن وفادار است. روش بسیار خوبی دارد، بازیگری را خیلی خوب می شناسد و می داند با هر بازیگر باید چگونه کار کند، این ویژگی خوب او باعث می شود آرزو کنم کاش همه کارگردان ها چنین بودند.

این بازیگر ادامه داد: علی نرگس نژاد اجازه نمی دهد بازیگر خودش را تکرار کند و این یکی از آسیب هایی است که همیشه بازیگران پرکار را تهدید می کند اما وقتی بازیگر با علی کار می کند، مطمئن است یک بازی متفاوت خواهد داشت ضمن اینکه نقش به ساده ترین شکل ممکن برای بازیگر به دست می آید.

صابونی افزود: یکی دیگر از ویژگی های خوب این کارگردان این است که خیلی طرفدار پیچیدگی نیست شاید در محتوای کارش یا در حالت کلی آن پیچیدگی وجود داشته باشد، ولی همه چیز برای بازیگر در یک راحتی و اسودگی اتفاق می افتد و این فوق العاده است. از سوی دیگر در عین وفاداری به متن از خلاقیت بازیگر نمی کاهد و دست و پای او را نمی بندد و خودش از قبل می داند، قرار است چه اتفاقی بیفتد.

فرزین صابونی به دیگر مشکلات بازیگری تئاتر در سال های اخیر اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این روزها تئاترهایی می بینیم که بازیگرانش بیش از حد راحت هستند یعنی از بس راحت هستند، گویی در خانه شان هستند. از سوی دیگر در برخی نمایش ها بازیگران بشدت غلو می کنند اما خوبی کارهای علی نرگس نژاد این است که حد وسط را رعایت می کند و خوشحالم در نمایش های او اتفاقات خوبی در زمینه بازیگری می افتد.

بازیگر نمایش « دو متر در دو متر جنگ» به مشکل دیگری پرداخت اظهار تاسف کرد: تماشاگر ما هم این اغراق و بی خیالی را دوست دارد، او دوست دارد لقمه را حاضر و آماده تحویلش بدهی، تقصیری هم ندارد آن قدر شرایط سخت است که تماشاگر دیگر حوصله سختی بیشتر را ندارد.

فرزین صابونی درباره جذابیت نمایشنامه « خانه سربی» توضیح داد: راستش قبل از خواندن، پیشنهاد علی را قبول کردم چون تجربه اولین همکاری مان بسیار خوب بود. او همه داشته های بازیگر را ویران می کند و چیزی نو می سازد و دوست داشتم دوباره با او کار کنم. در کارهای او اندازه نقش مهم نیست هیچ بازیگری نگران نیست که دیده نشود، علی برای همه انرژی می گذارد.

نمایش « خانه سربی» نوشته و کار علی نرگس نژاد بزودی در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می رود.

پانته آ پناهی ها، سیامک صفری، بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی و مینا ساداتی، دیگر همبازی های فرزین صابونی در اجرای این نمایش هستند.