به گزارش پارس به نقل از مهر، منصوری در نشست بررسی برنامه ریاست جمهوری کامران باقری لنکرانی که عصر دوشنبه در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران و با حضور دانشجویان برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: تحول در حوزه و تعلیم و تربیت نیازمند شناخت مولفه ها بوده و نباید در وزارتخانه ای همچون آموزش و پرورش دچار شعار زدگی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خروجی قابل دفاعی در حوزه تعلیم و تریبت وجود ندارد افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش یک بدنه یک و نیم میلیون معلم و فرهنگی دارد ۹۵ درصد بودجه و پرورش صرف پرداخت این افراد می شود.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد کارمندان دولت در وزارت آموزش و پرورش هستند که این طبیعتا سختی و بهم ریختگی را برای این وزارتخانه به ارمغان می آورد و لازم است در حوزه ستادی این وزارتخانه سبک سازی و چابک سازی صورت گیرد.

به گفته منصوری، برای تحول در همه سطوح ضمن اجرای سیاستهای بالادستی که مورد تایید رهبری است و ایشان نیز ۴ روز پیش برنامه های تحول را ابلاغ کرده اند باید اقدامات متفاوتی در حوزه تعلیم و تربیت صورت بگیرد تا شاهد حضور معلمان نخبه و بالطبع شاهد تربیت دانش آموزان نخبه باشیم.

نماینده لنکرانی در حوزه آموزش و پرروش توضیح داد: آسیب جدی که در حوزه تعلیم و تربیت دیده می شود کارهای شعارگونه است و مثلا اجرای نظام ۶.۳. ۳ که بیشتر شبیه چینش یک تیم فوتبال بوده است.

وی اظهار داشت: یا مثلا سالهای سال است شاهد هستم که در آموزش و پرروش معاونتهای مختلف با آمدن یک وزیر ادغام می شوند و با آمدن وزیر دیگر تفکیک.

منصوری در پاسخ به این سئوال که در حوزه تعلیم و تربیت لنکرانی به عنوان کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری چه برنامه ای دارد، توضیح داد: ما معتقدیم در ستاد ایشان مهمترین برنامه ریزیها در حوزه آموزش و پرورش تدوین شده و کلیات دسته بندی و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

آموزش و پرروش همه اعتبار خود را صرف حقوق معلمان می کند

منصوری با بیان اینکه ۹۵ درصد اعتبار این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق معلمان می شود توضیح داد: ما مسئله محور هستیم و چشم انداز نظام کلی آموزش و پرروش را قبول داریم که در ذیل سند تحول بنیادین راه آموزش و پرروش را طراحی و در ذیل برنامه درسی ملی محتوا را ساماندهی می کنیم.

وی درباره مشکلات اعتباری که آموزش و پرورش همواره با آن روبرو بوده است گفت: با یک حساب سرانگشتی نیروهای ستادی آموزش و پرروش که تنها در این وزارتخانه هستند بیش از ۴ هزار نیرو است که با احتساب نیروهای فرهنگیان ۹۵ درصد از اعتبار آموزش و پرورش چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان است صرف پرداخت حقوق معلمان می شود و تنها ۵ درصد مابقی بودجه برای ساماندهی مدارس اختصاص پیدا می کند.

منصوری تصریح کرد: این در شرایطی است که می دانیم در سال جاری عمده مدارس ما هنوز پولی دریافت نکرده اند و قطعا برای ساماندهی آموزش و پرورش باید سبک سازی و چابک سازی در بدنه این وزارتخانه صورت گیرد.

وی درباره ساماندهی محتوای کتابهای آموزشی نیز گفت: هدف آقای لنکرانی تمرکز بر محتواست و در بحث تعلیم و تربیت ساختار نقش کمی دارد با توجه به اینکه دو نوع محتوا یکی برای معلم و یکی برای دانش آموز باید تولید شود؛ کارهای مربوط به تولید محتوا برای معلمان در دست پیگیری و بررسی است تا نقاط ضعف آن برطرف شود.

وی ادامه داد: البته هدف ما بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان نیست بلکه هدف ساماندهی نیروی انسانی و مدیریت منابع مالی آموزش و پرورش است.

منصوری در پایان عنوان کرد: باید منزلت اجتماعی فرهنگیان ارتقا پیدا کند اما این ارتقا مثلا به عنوان دادن حق بیمه طلایی و دادن یک وعده افطاری به فرهنگیان نیست از نظر ما اینها بخشی از حقوق معلمان است و اگر اینها را به حساب ارتقای منزلت اجتماعی بدانیم به نوعی توهین به معلم است. مردم باید نسبت به امور فرزندان خود مطالبه داشته و آموزش و پرورش موظف است تا تمام این مطالبات را برآورده کند.