ایرج حریرچی در خصوص فوت عارف لرستانی بازیگر و هنرمند کشورمان ضمن عرض تسلیت به مردم و خانواده وی، اظهار داشت: هر فردی فوت ‌می‌کند، دفن نخواهد شد مگر اینکه علت مرگ وی تشخیص داده شود و  بعد برای وی گواهی فوت صادر شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در برخی موارد علت فوت مشخص نیست و اگر کسی کمتر از 24 ساعت بعد از مراجعه به بیمارستان فوت کند جسد وی باید به پزشکی قانونی ارجاع شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: پزشکی قانونی یا در محل و یا در سازمان با اقداماتی شامل کالبد شکافی، سم شناسی و یا سایر اقدامات علل فوت را بررسی می‌کند.
 
حریرچی گفت: مرگ ناگهانی یکی از موضوعاتی است که امروزه در افراد سالم و جوان به وقوع می‌پیوندد که لزوماً به دلیل بیماری‌ شناخته شده و حال وخیم اتفاق نمی‌افتد.
 
وی ادامه داد: در مرگ ناگهانی نیز علت‌ و میزان مرگ مشخص است که گاهی ناشی از سکته‌ قلبی، مغزی، پارگی عروق بزرگ در شکم و سینه و انسداد عروق صورت می‌گیرد و تنها با کالبدشکافی قابل شناسایی است.
 
حریرچی مرجع اعلام‌نظر در مورد مرگ عارف لرستانی را سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد و گفت: انجام پروسه پزشکی قانونی زمان‌بر است و باید تا اعلام نظر نهایی صبر کرد تا علت مشخص شود. همچنین مراجع قضایی نیز در حال بررسی و پیگیری این موضوع هستند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در اکثر مواقع چنانچه فوت ناگهانی روی تخت اتاق عمل هم اتفاق بیفتد، کاری از دست پزشک ساخته نیست و افرادی که آگاهی کامل از موضوع ندارند نباید هر چیزی را به قصور پزشکی ارتباط دهند، زیرا این موضوع از لحاظ قانونی قابل پیگیری است.
 
وی خاطرنشان کرد: البته معمولاً خانواده‌های متوفی به دلیل شرایط روانی و استرس ممکن است اظهاراتی در خصوص مرگ عزیزشان ارائه دهند که مشکلی نیست ولی افرادی که در این شرایط قرار ندارند نباید هر فوتی را مرتبط با قصور پزشکی قلمداد کنند. درباره مرحوم لرستانی نیز این اقدامات انجام شده و پس از انجام آزمایشات لازم، نتایج توسط مراجع مربوطه اعلام می‌شود.