مهدی چمران رئیس شورای عالی استان ها در سی و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها که امروز(پنج شنبه) در برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و راه‌های دستیابی به آن، اظهار داشت: شوراها در شرایطی به وجود آمدند که عموما شرایط برای آن‌ها با سختی و چالش همراه بود.
 
وی افزود: بدون شک شوراها با تمام تلاش خود توانستند به پیروزی‌های بسیاری دست پیدا کنند و با پشت سر گذاشتن مشکلات شهر را اداره و مدیریت کنند.
 
رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات اقتصادی گریبان گیر مردم کشور شده است، گفت: امیدواریم که با تلاش و دلسوزی مسئولان این موضوع بر طرف شود تا مردم با این همه مشکل مواجه نباشند.
 
چمران به نام گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بدون شک این نام گذاری تنها شعار نیست بلکه یک راهبرد هدف دار است که برای رسیدن به آن باید برنامه ریزی هایی انجام شود تا بدین امر مشکلات کشور حل شود.
 
وی تصریح کرد: برگزاری همایش خود ضد صرفه جویی و مقاومت اقتصادی است، به همین دلیل معتقدم با نوشتن سرنامه و زدن بنرها به جایی نمی‌رسیم، به همین دلیل باید به سوی اقدام‌ و عمل گام برداریم. 
 
رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه شهرداری ها در مدت زمانی که دچار رکود بودیم وظایف خود را به خوبی انجام دادند، تاکید کرد: شهرداری‌ها به بودجه های دولت وابسته نبودند، به همین دلیل توانستند با برنامه ریزی دقیق فعالیت های خود را انجام دهند، به این منظور معتقدم شهرداری ها قطب اقتصاد مقاومتی هستند.
 
چمران ادامه داد: زمانی که روستاها توسعه پیدا کنند و خود تولید کننده شوند دیگر افراد مستقر در این روستاها به شهرها مهاجرت نخواهند کرد و مشکلات عدیده ای از جمله حاشیه نشینی را به وجود نخواهند آورد.
 
وی با بیان اینکه قانون اساسی ما در خصوص شوراها فراتر از شرایط کنونی است، تصریح کرد: آنچه به عنوان قانون نگاشته و پیاده شده تنها نشان دهنده وجهه زیبایی قانون اساسی ما نیست، به همین دلیل لایحه مدیریت یکپارچه شهری و درآمدهای پایدار شهری موضوع خوبی است که باید برای تحقق آن تلاش کرد، چراکه هنوز به جایی نرسیده است.
 
رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه دولت در اجرای مدیریت یکپارچه شهری با مدیریت شهری همکاری نمی کند، گفت: اگر مسئولان دولت در اجرایی شدن لایحه مدیریت یکپارچه شهری کمک نکنند مجبوریم که آن را از طریق مجلس پیگیری کنیم تا با این امر از متوقف شدن آن جلوگیری کنیم.
 
چمران اضافه کرد: بدون شک همه می‌دانند که فعالیت در شوراها برای دنیای او نفع و سودی ندارد، به همین منظور معتقدم همه اعضای شوراها می‌دانند که این نهاد، سنگر اول خود را خدمت به مردم و برای حل مشکلات آن‌ها می دانند.
 
وی به برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: کسانی که به عنوان منتخب مردم در شوراها انتخاب می‌شوند باید بتوانند مشکلات مردم را مرتفع کنند. 
 
رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: بدون شک در این مسیر باید افراد مشکلات مردم را شناسایی و در راستای حل آن‌ها گام‌های موثری بردارند.
 
چمران با تاکید بر اینکه هر فردی که بتواند مشکلات مردم را حل کند به خداوند نزدیک‌تر است، گفت: در خصوص این موضوع روایات و احادیث فراوانی وجود دارد که فردی که مشکلات مردم را حل کند، قطعا ثواب زیادی برای او نوشته خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه شوراهای اجرایی و نظارت بر انتخابات باید بتوانند به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهند، تاکید کرد: بدون تردید شوراها بدون توجه به رقیب و سایر مسائل باید خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال خود بدانند و در قضاوت‌های خود خداوند را مد نظر قرار دهند و در خصوص دیگران قضاوت نکنند، چراکه روزی خود نیز در معرض قضاوت قرار خواهند گرفت.
 
رئیس شورای عالی استان‌ها به حضور گسترده مردم در زمان ثبت نام انتخابات شوراها اشاره کرد و افزود: در این ایام شاهد حضور گسترده مردم بودیم، درحالی که مجددا روستاییان برای حضور در انتخابات استقبال شایانی نکردند.
 
چمران با بیان اینکه یک روستایی از یک امام جماعت خالص‌تر کار می‌کند، تاکید کرد: اعضای شوراها پولی دریافت نمی‌کنند و حتی از جیب خود نیز در مسیر ارایه خدمت هزینه می‌کند، چراکه معتقدند اگر کار برای خداوند باشد ارزش بسیاری دارد.
 
وی ادامه داد: در هنگام ثبت نام پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شاهد استقبال خوبی در شهرها و کلانشهرها بودیم، به همین دلیل امیدواریم در پی این استقبال شایسته مردم، انتخابات آتی شایسته‌ترین و خالص‌ترین افراد برای شوراها انتخاب شوند.