به گزارش پارس ، علی اسماعیلی در پاسخ به ایسنا، درباره ی دو غرفه ای که گفته می شود در نمایشگاه کتاب بسته شده است، عنوان کرد: به هر حال ناشران تخلفاتی را داشته اند و امروز هیأت رسیدگی به تخلفات در نمایشگاه تشکیل جلسه داد و احکامی نیز صادر شد که شامل تذکر و تعطیلی غرفه نیز ممکن است بشود. این تخلفات شامل فروش کتاب های دیگران، ارائه ی کتاب هایی مربوط به بیش از سه سال گذشته و یا تخلفات محتوایی می شود.

او در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا که چند کتاب در بخش بین الملل جمع آوری شده است، گفت: ما پیش از ارائه کتاب ها در نمایشگاه، نظارت محتوایی را انجام داده ایم. این نظارت محتوایی به معنای سخت گیری نیست، اما کتاب هایی که وارد کشور می شوند، باید ضوابط ما را رعایت کنند. مواردی بوده است که به دلیل تخلفات، کتاب در نمایشگاه ارائه نشده است و تعدادی بسیار انگشت شمار نیز در روزهای گذشته از نمایشگاه جمع آوری شده است.

رییس بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچنین درباره ی آمار بازیدکنندگان از نمایشگاه و این که گفته می شود این تعداد امسال با کاهش روبه رو بوده است، گفت: جمعیت بازدیدکنندگان از نمایشگاه کم نبوده و در سه روز گذشته یک میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کرده اند و مجموعه ای از افراد که کارشان شمارش بازدیدکنندگان است، در درهای ورودی افراد را سرشماری می کنند، اما به دلیل این که امسال ۳۰ هزار متر به فضای نمایشگاه اضافه شده و بخش بین الملل نیز به خارج از مصلا منتقل شده است، تراکم جمعیت کم تر به چشم می آید، ولی روز شنبه حضور مردم بی سابقه بود.

اسماعیلی در ادامه درباره ی ناشرانی که به نمایشگاه نیامده اند و خارج از نمایشگاه کتاب های خود را عرضه کرده اند، گفت: ما امسال فضا را برای حضور همه ناشران فراهم کردیم و خواستیم هیچ ناشری از نمایشگاه محروم نشود. ما ضوابطی داریم که اگر این ناشران این ضوابط را رعایت کنند، می توانند در نمایشگاه حاضر باشند. امسال ۳۰۰ ناشر به ناشران اضافه شده است و ۴۰ ناشر محروم از نمایشگاه سال گذشته به این دوره از نمایشگاه آمده اند.

اسماعیلی درباره ی حضور بسیار زیاد غرفه های مواد غذایی و محصولات بی ارتباط با کتاب در فضای مصلا نیز عنوان کرد: فضای خارج از نمایشگاه در اختیار ما نیست و در اختیار مصلاست؛ ما تنها بر کار آن ها نظارت می کنیم.

بیست وششمین نمایشگاه کتاب تهران تا ۲۱ اردیبهشت ماه در مصلای تهران برپاست.