مرتضی مجدفر، پژوهشگر آموزشی، ناظر کتاب های جدیدالتألیف پایه سوم در گفت وگو با خبرنگار پانا، در پاسخ به این پرسش که آیا تالیف کتب درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی انجام می شود؟ اظهار کرد: امسال سومین سالی است که برنامه درسی ملی عملیاتی می شود.

وی افزود: ما تا ۳ سال گذشته فاقد نقشه راه در کتاب های درسی بودیم و هرکدام از مؤلفان کتاب های درسی براساس سلیقه خودشان کتاب می نوشتند. در حاضر نوشتن کتاب های درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی انجام می شود.

مجدفر با بیان اینکه تالیف کتابهای درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی انجام می شود، خاطرنشان کرد: من یکی از ناظران کتاب سوم دبستان هستم. ما می آییم این کتاب تألیف شده را با سند برنامه درسی ملی چک می کنیم که با کجای برنامه درسی هماهنگی دارد و با کجا هماهنگی ندارد. سپس به جهت اینکه این کار، کار جدیدی است و تا کنون انجام نشده بود، سال به سال که جلو پیش می رود روند بهتر خواهد شد.

سند برنامه درسی ملی مخالف حافظه محوری است

ناظر کتاب های جدیدالتألیف پایه سوم با بیان اینکه کتاب ریاضیات سابق در تمامی ۵ پایه تحصیلی اساسا حافظه محور بود، خاطرنشان کرد: برنامه درسی ملی با حافظه محوری مخالفت است. این سند می گوید، دانش آموز باید تفکرمحور و پژوهشگر بار آید.

وی اضافه کرد: تالیف کتابهای درسی روند رو به رشدی دارد و امسال نیز در پایه سوم دبستان مقداری همسوسازی انجام شد و در مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی نیز این همسوسازی ها انجام شده است.

خداحافظی درس" خانواده آقای هاشمی" از کتاب سوم دبستانی ها

مجدفر همچنین با اشاره به حذف درس" خانواده آقای هاشمی" از کتاب سوم دبستانی ها، تصریح کرد: در جلسه نقد و بررسی کتاب های درسی بودیم که ناگهان از گوشه سالن صلوات بلند شد؛ پرسیدم چه خبر است، گفتند گروه مطالعات اجتماعی هستند چون درس خانواده آقای هاشمی بالاخره بازنشسته شد.

وی ادامه داد: این درس روایت خانواده ای بود که از کازرون راه می افتاد و به نیشابور می رفت. حالا به جای این درس موضوعات جدید آمده است. موضوعات جدید در کتابی با عنوان مطالعات اجتماعی به صورت ترکیبی است؛ یعنی تاریخ، جغرافیا و اجتماعی که در کتاب های قدیم جداگانه بودند در حال حاضر درهم تنیده است.

ناظر کتاب های جدیدالتألیف پایه سوم با بیان اینکه کتابهای پایه سوم ابتدایی ۳۴ سال است که تدریس می شود، گفت: روند تولید کتاب های درسی رو به رشد است. درس علوم جدیدالتألیف بوده و کتاب فارسی در سال ۷۸ عوض شد. ریاضی و اجتماعی بیش از ۳۰ سال است که تدریس می شود و معلم به این کتاب ها عادت کرده است.

تالیف مرحله نخست کتاب کتب سوم دبستانی ها پایان یافت

مجدفر با اشاره به اتمام تالیف مرحله اول کتب سوم ابتدایی، عنوان کرد: در حال حاضر کتاب های سوم ابتدایی در مرحله بازبینی است. برای هر کتاب درسی مجموعه ای متشکل از ۳۰ یا ۴۰ نفر معلم که ۱۰ تا ۱۳ نفر نسخه های کتاب را دیده اند، نظرات خود را پیرامون آنها ارائه دادند.

وی اضافه کرد: معلمان باسابقه و خوش فکری برای هر درس و همچنین ۲ یا ۳ کارشناس وجود دارد. پیش تألیف این کتابها به اتمام رسیده است و در حال آماده سازی با تصاویر و… در ۱۲ حوزه هستند.