به گزارش خبرنگار اجتماعی پارس، درد نیاز به التیام دارد و بیشتر درد های بیماران نیازمند دارو برای درمان است. حال آیا این دارویی که می تواند التیام بخش دردهای بسیاری از بیماران باشد در کشورمان وجود دارد و آیا دردمندان می توانند این داروها را تهیه کنند؟

بدون شک پاسخ این سوال دشوار نیست. بسیاری از افراد مرفح در جامعه افزایش یا کاهش هیچ قیمتی بر روی زندگی آنها تاثیر نمی گذارد و گران شدن دارو و تهیه انواع داروها برای آنها به سادگی میسر می شود.

اما در طرف دیگر ماجرا که اکثریت مردم جامعه را تشکیل می دهند مردمی زندگی می کنند که هر روز برای گذران زندگی و تهیه قوت روزانه تلاش می کنند، پس تهیه داروهای گران قیمت و یا گران فروخته شده بیشترین آسیب روحی و روانی و همچنین مادی را بر آنها تحمیل می کند.

توجیهاتی از جنس چرایی افزایش قیمت دارو/ داروخانه دارو را گرانتر دریافت می کند در نتیجه باید گران بفروشد

دارو به سادگی هر چه تمام تر در سال ۹۱ دستخوش افزایش قیمت هایی شد که درد بیماران را به دردی همیشگی تبدیل کرد و به این سادگی ها التیام بخش نیست.

ضمن اینکه ۹۰ درصد شکایات مردمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مربوط به افزایش قیمت داروها است و مردم از درد گرانی به مسئولان پناه می برند اما مسئولان هم جواب مورد انتظار آنها را نمی دهند.

در همین باره سلام زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا به افزایش قیمت بسیاری از اقلام دارویی در سال ۹۱ اشاره و اظهارکرد: امسال افزایش قیمت نداشتیم. با وجود این شکایت ها هنوز ادامه دارد وعلت آن هم این است که بیمار به داروخانه مراجعه می کند و متوجه می شود که قیمت روی بسته بندی دارو با قیمت عرضه متفاوت است و این شبهه برایش ایجاد می شود که داروخانه گرانفروش است در حالی که واقعا افزایش قیمت رخ داده ولی تولید کننده فرصت نیافته برای تولید برچسب و بسته بندی های جدید اقدام کند.

سلام زاده: وزارت بهداشت در یک جلسه قیمت ۶۹۰۰ قلم دارو را تعیین نمی کند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: البته تغییر قیمت برای داروها به صورت موردی اتفاق می افتد و این گونه نیست که وزارت بهداشت برای ۶۹۰۰ قلم داروی موجود در یک جلسه قیمت جدید تعیین کند. معمولا سازمان، قیمت های جدید یک دارو را بر اساس مستنداتی که کارخانه ارائه می کند، مورد بررسی قرار می دهد

وی افزود: علت هم این است که شرکت تولید و توزیع کننده افزایش قیمت را داشته اند و داروخانه هم دارو را با قیمت گرانتر دریافت کرده است در نتیجه ناچار است دارو را با قیمت بالاتر هم بفروشد.

تمام قصه افزایش قیمت داروها به همین جا ختم نمی شود. تازه از اینجا موضوعات جدیدتری برای افزایش قیمت ها پدید می آید و مردم به ناچار مجبور به پرداخت هزینه های بالاتر هستند.

قیمت دارو هر روز گران و گران تر می شود

با اینکه در سال ۱۳۹۱ افزایش قیمت بسیاری از اقلام دارویی در کشور انجام شد، انگار طعم شیرین افزایش ها فروکش ندارد و هر روز این قیمت ها بالا و بالاتر می رود. قیمت دارو در کشورمان مانند خودرو، مرغ، گوشت، کره، برنج و… متغییر شده و بستگی به تمایل تولیدکنندگان و واردکنندگان دارد.

از طرفی تحریم هایی که از سوی کشورهای غربی به صورت نامتعارفی بر کشورمان وجود دارد سختی واردات دارو را دوچندان کرده و در نهایت و در پایان فشار اصلی بر دوش بیماران و مردم عادی سنگینی خواهد کرد.

سلیمانجاهی: افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی داروهای داخلی/ خارجی ها ۱۰۰ درصد دستخوش تغییر قیمت

دارو اگر ارز مبادله ای بگیرد، افزایش ۲ برابری دارد؛ اگر نه بیشتر

سلیمانجاهی، سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذاو و دارو چندی پیش به ایسنا، گفت: بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت می یابند، اما داروهای وارداتی با تخصیص ارز مبادله ای ۱۰۰ درصد دستخوش تغییرات قیمتی می شوند و اگر ارز مبادله ای بگیرند، تقریبا تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه در این صورت سهم پرداختی مردم هم افزایش می یابد، گفت: البته هنوز تغییرات قیمتی به طور دقیق مشخص نیست، اما در تلاش هستیم با اتخاذ راهکارهای مناسبی، افزایش قیمت ها را جبران کنیم.

سلیمان جاهی درباره افزایش اخیر قیمت ها در بازار دارویی کشور، اظهار کرد: علیرغم اینکه تخصیص ارز مبادله ای از اول فروردین آغاز شد، در حال حاضر داروها یا مواد اولیه ای که سال گذشته با ارز مرجع وارد شدند، هنوز به اتمام نرسیده اند و در همه موارد تغییر قیمت از ابتدای فروردین اتفاق نیافتاده است، اما با ورود محموله های جدید دارو و مواداولیه با ارز مبادله ای، تغییرات قیمتی مشخص می شوند.

با تمام تفاصیری که گریبانگیر قیمت دارو شده است باز هم باید شاهد افزایش این قیمت ها باشیم. انگار خود ما در داخل تلاش می کنیم قیمت دارو افزایش پیدا کند. وقتی ارز مرجع دارو حذف می شود و صحبت از ارز مبادله ای می شود که آن هم در شرایطی دارای اولویت نخواهد بود، دارو هر روز گرانتر می شود.

رستمی: اختصاص ۲۲۰۰ میلیارد تومان به مابه التفاوت قیمت دارو و داروهای گران قیمت

عبدالرحمان رستمی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی پارس، با انتقاد از مبادله شدن ارز دارو، اظهار کرد: دولت میزان ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بابت مابه التفاوت قیمت دارو و داروهای گران قیمت در سال جاری به عنوان یارانه اختصاص داده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به علت آنکه در قانون بودجه امسال، ارز مرجع برای اولویت های یک و ۲ نیز حذف می شود، با افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی مواجه خواهیم بود. البته این مبلغ برای جبران این افزایش قیمت در لایحه بودجه این مقدار اعتبار در نظر گرفته شد که به صورت یارانه به دارو و تجهیزات پزشکی تعلق خواهد گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه این میزان توسط دولت اختصاص پیدا کرده است و از طرفی ارز مرجع نیز برای تامین دارو حذف شده است اما تمام تلاش ما این است که قیمت دارو افزایش پیدا نکند و مردم تحت فشار نباشند.

وی خاطرنشان کرد: البته متاسفانه هنوز از سوی مسئولان برای اینکه مبلغ یارانه به کدام بخش تعلق بگیرد، تصمیم گیری نشده است و نمایندگان مجلس نسبت به محل تامین این اعتبار در بودجه امسال دچار تردید هستند.

در این شرایط باید منتظر بود و دید که در نهایت وضعیت ارزهای اختصاص یافته به دارو چه وضعیتی را پیدا خواهد کرد و در نهایت آیا مسئولان کاری در جهت کم کردن دغدغه و سنگینی بار افزایش قیمت داروها بر مردم انجام می دهند؟