یسنا بهمنش دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: با فرا رسیدن ایام نوروز، خانم‌های زیادی قصد تهیه گل و گیاه دارند و حتی بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در دید و بازدیدها چنین هدایایی به یکدیگر دهند که در این بین توجه به نکاتی خاص ضروری به نظر می‌رسد.

 وی ادامه داد: کودکان به دلیل تازگی محیط پیرامون همواره به دنبال کشف و شهود هستند و علاقه وافری به لمس و چشیدن اشیا دارند که در صورت عدم نظارت والدین ممکن است این میل طبیعی و مبارک به فاجعه ختم شود از جمله موارد مشاهده شده در این موضوع بروز مسمومیت به‌ویژه کودکان به‌وسیله گیاهان آپارتمانی است.

 دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اظهار کرد: برخی از این گیاهان مثل خرزهره و دیفن باخیا به دلیل سمی که در خود دارند در صورت تماس پوستی موجبات آسیب‌های پوستی و در صورت لمس دهانی مسمومیت انسان را در بر داشته باشند؛ بدیهی است که این مسمومیت در کودکان شدیدتر خواهد بود.

بهمنش تاکید کرد: التهاب پوست، چشم، دست و صورت از اولین علائم آلرژیک با گیاهان آپارتمانی است که در صورت مسمومیت نیز تخریب و سوزش مخاط درونی، سوزش های گلو به آن اضافه شده حتی در مواردی که کودک به حساسیت های مادر زادی دچار باشد ممکن است به مرگ کودک ختم شود.

وی بیان کرد: نگهداری گل های گرده افشان مثل شمعدانی‌ها که در گروه گیاهان گرد افشان طبقه بندی می‌شوند در داخل آپارتمان ها رایج شده که از این کار به ظاهر معمولی به هیچ وجه نباید راحت عبور کرد که در این صورت برای کودکان و نوزادان به‌ویژه نوزادانی که دارای اگزمای پوستی یا حساسیت آلرژیک هستند بسیار مضر بوده و در آنها عوارض‌های شدیدی ایجاد می‌کند.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: توصیه عمومی ما این است که اولا خانواده ها نسبت آگاه باشند که تمام گیاهان آپارتمانی به‌صورت بالقوه برای کودکان خطرناک هستند و باید دور از دسترس آنها نگهداری شوند؛ ثانیاً خود را موظف به تحقیق حداقلی درباره گیاهانی کنند که قصد تهیه آنها را دارند که این تحقیق با ابزارهای موجود اطلاع رسانی به زمانی بیش از دو یا سه دقیقه نیاز ندارد.