محمدباقر قالیباف شهردار تهران در دومین جشنواره هویت سازمانی که امروز (دوشنبه) در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، اظهار داشت: هویت سازمانی یکی از موضوعات مهم برای همه مجموعه ها است و مجموعه ای همچون شهرداری تهران قبل از اینکه یک مجموعه خدماتی باشد، یک نهاد اجتماعی است که می تواند در ابعاد مختلف شئونات زندگی مردم ایفای نقش و اثرگذاری داشته باشد و از این رو هویت سازمانی در نهادی مثل شهرداری دارای دو بعد است که یک بخش حاصل نگاه ما به درون شهرداری و دیگری مربوط به بیرون از شهرداری تهران است.       
                    
وی با بیان اینکه باید به سه هویت شهرداری، شهر و شهروندان توجه داشته باشیم، ادامه داد: هویت سازمانی ما دقت در تنظیم درون و بیرون سازمان است و اگر قرار باشد هر تحولی در شهر اتفاق بیافتد، آن تحول ابتدا باید درون نهاد شهرداری رخ دهد، در این شرایط قادر هستیم شهر را تحت تاثیر خودمان قرار دهیم.   
                    
قالیباف تصریح کرد: بدون شک این هویت شامل ارزش ها، باورها و فرهنگی حاکم بر سازمان است. آن هم در مجموعه ای مثل شهرداری تهران که می تواند درب خانه یکایک مردم را بزند و با آن ها گفتگو کند.   
                                                               
شهردار تهران اضافه کرد: فعالیت در مقیاس یکایک افراد مهم بوده و از سوی  دیگر ما هر روز با جمعیت میلیونی در مترو، میادین میوه و تره بار، سالن های ورزشی، پارک ها، پیاده روها و غیره مواجه هستیم و می توانیم با آن ها ارتباط داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه مجموعه نظام اداری ما در کشور و همچنین سیاستگذاران حوزه راهبردی هیچ وقت به ارزش سازمانی مثل شهرداری ها پی نبردند و از این حوزه غفلت کردند، اضافه کرد: هر سازمانی که بزرگ ترین فرصت ها را فراهم می کند، همزمان بزرگ ترین تهدیدها را نیز با خود به همراه دارد، چرا که فرصت ها و تهدیدها همیشه در کنار هم قرار دارند و این ما هستیم که باید از فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و با دقت نظر تهدیدها را هم تبدیل به فرصت کنیم اما اگر این دقت نظر را نداشته باشیم، چه بسا فرصت ها را هم به تهدید تبدیل می‌کنیم.
 
قالیباف یادآور شد: مهم‌ترین داشته های هر جامعه، سازمان و کشوری منابع انسانی آن مجموعه است و اگر نیروی انسانی در یک سازمان ارزش پیدا کرد، بقیه مشکلات نیز حل خواهد شد، چراکه آن ها برای سازمان اعتبار، امکانات مادی و معنوی می آورند. همچنین نیروی انسانی می تواند  برای یک سازمان اعتبار ایجاد کرده و حرمت سازمان را نگه دارند، در مقابل آن ها ممکن است کرامت مردم را زیر سوال ببرند.
 
شهردار تهران خاطر نشان کرد: باید هویت خود را بخشی از هویت سازمان بدانیم تا موفق شویم، ممکن است در برخی محافل نسبت به سازمان حرفی بزنند اما اگر این موضوع حرف غلطی باشد، هویت سازمانی نقش خود را نشان می دهد. همچنین ما نمی گوییم اگر جایی کار غلطی صورت می گیرد از این کار غلط دفاع کنیم اما باید از حرف های غلط ناراحت شویم و روی ما اثر بگذارد.
 
وی اذعان کرد: کارکنان و کارمندان شهرداری تهران اگر قولی به جامعه می دهند و حرکتی در جامعه انجام می دهند به خاطر همت و تلاش و اعتمادی است که به مردم دارند و من اگر در جامعه کاری می کنم  یک شهرت اجتماعی هم پیدا کرده ام اما شما گمنام ماندید و حتما اجر شما در پیشگاه خداوند از ما بیشتر است.
 
قالیباف با بیان اینکه هیچ دلیلی ندارد که مردم از شهرداری ناراحت باشند، چرا که شهرداری در حوزه های مختلف به مردم خدمت می کند، افزود:  در ناجا و قوه قضاییه همیشه یک طرف ناراضی است و یک طرف راضی، چراکه حکمی داده می شود که علیه یک نفر است و این فرد ناراضی خواهد بود اما ما در شهرداری تهران هر کاری انجام دهیم، خدمت به مردم است و از این رو باید تلاش کنیم از این ظرفیت بزرگ در شهرداری تهران به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
 
شهردار تهران در ادامه با تأکید بر رعایت فرهنگ ایثارگری و وجدان کاری، ادامه داد: شهدای آتش نشان  نقطه عطفی در سطح ملی و جهانی بوده که هویت را برای ما ساختند و آن را به درستی به تصویر کشیدند ، همچنین بعد از دوران دفاع مقدس یک پیوند، فضیلت مدنی، ارتباط و همدلی در همه شئونات جامعه فارغ از هر گرایش، سلیقه، سن، رنگ و نگاه  که اتفاق بیافتد را نداشتیم تا زمانی که شهادت ایثاگرانه و مجاهدانه شهدای آتش نشان یک بار دیگر تبلور این عزم ملی و وحدت را همانند دوران دفاع مقدس دیدیم که این بزرگ ترین هویت سازمانی ما است و برای همیشه تاریخ ماندگار شده است و از این رو باید در شهرداری این هویت را قدرشناسی کنیم و فرهنگ ایثار، خدمت، صداقت، شجاعت و معنویت را در سازمان پاس بداریم.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه  بعضی افراد تلاش می کنند تا بگویند این هویت، هویت شهرداری نیست اما این اصل هویت شهرداری و امانت بزرگی برای ما است، به همین جهت باید از این هویت پاسداری کنیم و آن را فرهنگ حاکم بر مجموعه خود در شهرداری بدانیم. همچنین ضرورت مسئولیت پذیری، پاسخگویی، مهربانی با همکاران و گره گشایی از مردم در چارچوب ضوابط و مقررات است که باید آبروی سازمان را بخشی از هویت و آبروی خودمان محسوب کنیم.
 
قالیباف عنوان کرد: امروز انقلابی گری یعنی گره گشایی از کار مردم؛ از این رو کسانی که دلسوز انقلاب و نظام هستند، باید کارآمدی دین در اداره جامعه را اثبات کنند و آن هایی که می خواهند از خون شهدا پاسداری کرده و سرباز ولایت باشند باید درست به مردم خدمت کنند. همچنین تفسیر انقلابی گری آن است که اقتصاد جامعه و مشکلات معیشت مردم را حل کنیم و اگر بتوانیم بحران بیکاری را در خانواده ها حل کنیم و مشکلات آن ها را کاهش دهیم به معنی انقلابی گری، دین داری و وظیفه شناسی است.