سید جلال ملکی در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: در سالهای گذشته به دلیل بی‌احتیاطی‌های صورت گرفته به خصوص به خاطر استفاده از مواد محترقه یا نارنجکهای دست‌ساز وضعیت نابه‌سامان و ناهنجاری به وجود آمد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران با تقسیم حوادث چهارشنبه‌سوری به دو دسته، ادامه داد: حوادث چهارشنبه‌سوری به حوادث قبل از چهارشنبه‌سوری (پیش درآمدی بر چهارشنبه‌سوری)  و حوادث مربوط به خود شب چهارشنبه‌سوری تقسیم می‌شوند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به حوادثی که قبل از شب چهارشنبه‌سوری به وقوع می‌پیوندند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در سالهای قبل شاهد حوادثی بودیم که حتی دو ماه قبل از چهارشنبه‌سوری آغاز می‌شد و بیشتر مربوط به آتش‌سوزی، انفجار در کارگاه‌ها و محلهای مربوط به تولید و درست کردن مواد محترقه بود و در اکثر موارد این کار را مخفیانه انجام می‌دادند.

وی متذکر شد: این حوادث بسیار دلخراش بودند چون حجم زیادی از این مواد در آنجا نگه‌داری می‌شد و انفجار این مواد علاوه بر تخریب ساختمانها، تلفات انسانی نیز در پی داشت.

ملکی با اشاره به تخریب ساختمانها در اثر انفجار مواد محترقه، تصریح کرد: انفجار 250 گرم از مواد محترقه به سادگی می‌تواند یک واحد آپارتمان را تخریب کند و زمانیکه این مقدار به 25 تا 30 کیلوگرم برسد، می‌تواند منجر تخریب یک ساختمان و آسیب زدن به ساکنان آن شود.

وی با اشاره به ایجاد کمپین‌ها و پویشهای مردمی برای برگزاری چهارشنبه‌سوری بی‌خطر گفت: یک پویش و احساس مردمی بعد از قضیه دلخراش پلاسکو ایجاد شده و هموطنان مانند همیشه با ما همراه و همکار شدند تا اینکه به احترام آتش‌نشانان امسال چهارشنبه‌سوری بی‌خطری را برگزار کنیم،  ما نمی‌گوییم شب چهارشنبه سوری اصلاً نباشد اما این مهم است که این شب بدون حادثه و بی‌خطر برگزار شود، هدف از این کمپین‌ها این است که شهروندان سراغ مواد محترقه دست‌ساز و خطرناک نروند، این مواد ترکیبی از مواد شیمیایی است، نگه‌داری، انبار کردن، جابه‌جایی این مواد فرق دارد و نیاز به یک علم شیمیایی دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به تمهیدات سازمان آتش‌نشانی تهران برای شب چهارشنبه‌سوری اظهار کرد: مانند سالهای گذشته، امسال نیز نیروهای آتش‌نشانی در هزار نقطه از شهر تهران مستقر خواهند بود، تمامی نیروهای عملیاتی و حتی غیر شیفت را فراخوان خواهیم کرد، از پتانسیل آتش‌نشانان داوطلب، از تمام تجهیزات خودرویی و از ظرفیت خودرویی مناطق شهرداری نیز برای شب چهارشنبه‌سوری استفاده می‌کنیم، از روزهای قبل نیز کارشناسان سازمان آتش‌نشانی در مدارس، مراکز آموزشی، سرای محله‌ها و ... حاضر شده‌ و شهروندان را نسبت به خطرات آگاه کرده‌اند.