مهدی علی اکبر زاده با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو که موجب تحولات در طبیعت و زندگی است اظهار کرد: می‌توان از این تحولات به عنوان یک ابزار تربیتی برای دانش آموزان استفاده کرد.

وی افزود: دانش آموزان ما در روزهای تعطیل ایام عید به همراه خانواده خود به گردش می‌روند و با آثار میراث فرهنگی کشور خود آشنا می‌شوند. در کنار شادی و نشاط فرا رسیدن سال نو، آئین‌های باستانی و میراثی داریم که از گذشته به جا مانده و هر یک حاوی نکته‌های تربیتی است و نباید از آنها غافل شد.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هر کدام از آئین‌های سنتی و باستانی ما قابل تأمل هستند و می‌توانیم از تک تک آنها درس بگیریم گفت: یکی از این آئین‌ها "چهارشنبه سوری" است که از گذشته‌های دور در کشور ما برگزار شده و پیام زیبایی دارد مبنی بر اینکه هر چه پلیدی و زشتی در وجودمان هست را به آتش می‌ریزیم و گرمی آن را به خودمان می‌گیریم. این موضوع می‌تواند ابزار تربیت اجتماعی باشد مبنی بر اینکه با یکدیگر در جامعه ارتباط داشته و خونگرم باشیم.

علی اکبر زاده ادامه داد: امسال اتفاق ناگواری رخ داد و تعدادی از آتش نشانان ما در ساختمان پلاسکو فداکارانه جان خود را از دست داده‌اند و ما چندان به دلمان نیست که خوشحال باشیم. به همین خاطر بسیاری از دانش آموزان ما کمپین‌هایی تشکیل دادند و اعلام کردند که نمی‌خواهند چهارشنبه سوری امسال را همانند گذشته برگزار کنند. آنها به دوستان خود توصیه کردند که از مواد منفجره که صدای مهیبی دارند و موجب آزار و اذیت دیگران می‌شود استفاده نکنند و از رفتارهای پر خطر بپرهیزند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان ما تجربه‌های ناخوشایندی از چهارشنبه سوری دارند و چه بسا در سال‌های گذشته همکلاسی‌هایشان را از دست داده باشند و یا در خانواده افراد معلولی داشته باشند که ناچار باشند تا آخر عمر با عوارض سوختگی زندگی کنند، گفت: توصیه ما به خانواده‌ها این است که در کنار شادی و نشاط فرزندان خود، آنها را از اینکه رفتار پرخطر داشته باشند پرهیز دهند و این آئین را در حد متعارف پاس بدارند تا هم ابزاری برای تربیت باشد و هم به خانواده شهدای آتش نشان احترام گذاشته باشیم.