به گزارش پارس ، سردار موسی کمالی در گفت وگو با ایسنا، با اعلام تسلیت و مراتب همدردی ستادکل نیروهای مسلح در پی وقوع زلزله دردناک استان بوشهر، وضعیت خدمتی مشمولان مناطق زلزله زده در این استان (شهرستان دشتی به مرکزیت کاکی) را تشریح کرد و گفت: بر همین اساس به سربازان در حال خدمت و آموزش که در زمان وقوع زلزله، خانواده های آنان در مناطق زلزله زده سکونت داشته و به آنان یا واحد مسکونی شان ۴۰ درصد یا بالاتر خسارت وارد شده است، به مدت سه ماه مرخصی اضطراری تعلق خواهد گرفت.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح اضافه کرد: این مدت از مرخصی جزو خدمت دوره ضرورت این افراد محاسبه می شود.

وی همچنین با اشاره به آن دسته از افرادی که پس از شنیدن خبر وقوع زلزله، بدون اخذ مرخصی اقدام به ترک محل خدمت خود کرده اند نیز گفت: این افراد در صورتی که متحمل آسیب های جانی و مالی (۴۰ درصد یا بالاتر) شوند، در شمول این مرخصی قرار می گیرند.

کمالی ادامه داد: مابقی افرادی که پس از مراجعه به محل زندگی و اطلاع از وضعیت سلامت خانواده خود، آسیبی به آنان وارد نشده است، باید ظرف مدت ۱۰ روز به محل خدمت خود مراجعه کنند که این مدت جزو مرخصی استحقاقی آنان محاسبه خواهد شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح همچنین در خصوص دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای این افراد اظهارکرد: همچنین آن دسته از سربازانی که خانواده شان در مناطق زلزله زده سکونت داشتند و آسیب به افراد خانواده یا واحدهای مسکونی شان از ۴۰ درصد یا بالاتر وارد شده، به نزدیک ترین یگان نظامی و انتظامی محل سکونت خود منتقل می شوند.

نحوه محاسبه اعزام با تاخیر سربازان زلزله زده

وی همچنین در خصوص نحوه محاسبه تاریخ اعزام مشمولان شهرستان های زلزله زده استان بوشهر نیز به ایسنا گفت: در صورتی که به خانواده یا واحدهای مسکونی مشمولان این مناطق ۴۰ درصد یا بالاتر صدمه وارد شده باشد، این افراد می توانند به مدت شش ماه تا ۳۰ شهریور ماه سال جاری، اعزام خود را به تاخیر بیاندازند.

کمالی با بیان اینکه این دسته از مشمولان در صورت تقاضا، می توانند زودتر از این موعد نیز اعزام شوند، خاطرنشان کرد: این افراد پس از گذراندن دوران آموزشی، در نزدیک ترین یگان نظامی یا انتظامی محل سکونت خود مشغول به خدمت خواهند شد.

شرایط بهره مندی زلزله زدگان از معافیت

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح همچنین در خصوص معافیت های اختصاص یافته برای سربازان مشمولان مناطق زلزله زده استان بوشهر نیز به ایسنا گفت: آن دسته از افرادی که همه یا حداقل دو تن از اعضای درجه یک خود را در زلزله از دست داده باشند، از انجام خدمت ضرورت معاف خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به آن دسته از افرادی که سرپرست خانواده خود را از دست داده یا سرپرست خانواده شان به علت معلولیت ناشی از زلزله، قادر به اداره امور خود نباشد نیز گفت: در صورتی که فرزند دیگری که سرپرستی خانواده را بر عهده بگیرد، در این خانواده نباشد یا در استان حضور نداشته باشد، این افراد نیز می تواند از معافیت بهره مند شود.

به گفته کمالی، تشخیص صلاحیت افراد در این زمینه بر عهده هیئتی متشکل از بخشدار، نماینده وظیفه عمومی، نماینده دادستانی، نماینده سپاه پاسداران، اعضای شورای اسلامی شهر و… است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره سربازان متاهل دارای فرزند که فرزند یا همسر خود را در این زلزله از دست دادند یا آنان به هر دلیل قادر به اداره امور خود نباشند نیز اظهارکرد: به این افراد نیز معافیت تعلق می گیرد.

به گفته وی، سربازان متاهلی که پدر، پدر همسر یا هر دو را در زلزله از دست داده باشند، در صورتی که همسرآنان در محل سرپرستی نداشته باشند، از خدمت سربازی معاف می شود.

کمالی همچنین با اشاره به آن دسته از افرادی که منزل مسکونی شان به شکل صد درصد تخریب شده، به ایسنا گفت: این دسته از افراد نیز در شمول بهره مندی از معافیت قرار خواهند گرفت.